Aktualności
49. Bydgoski Festiwal Muzyczny "W hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu"
2011-08-29
W dniach 9 września – 7 października 2011 roku odbędzie się 49. Bydgoski Festiwal Muzyczny, dedykowany pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego, podczas którego zabrzmią utwory pochodzące z katalogu PWM, m.in. "Trzy utwory w dawnym stylu" i "Beatus Vir" H.M. Góreckiego, "Koncert" na orkiestrę smyczkową G. Bacewicz oraz poemat symfoniczny "Krzesany" W. Kilara. Bydgoski Festiwal Muzyczny to ciesząca się prawie półwiekową tradycją, jest jedną z najstarszych cyklicznych imprez muzycznych w Polsce organizowana przez Filharmonię Pomorską im. Ignacego Jana Paderewskiego. Głównym jej celem jest promocja dorobku kompozytorów polskich, zarówno dawnych, jak i współczesnych. Każda edycja Festiwalu jest poświęcona konkretnemu twórcy (np. w roku 2007 K. Szymanowskiemu, w 1999 i 2010 F. Chopinowi) lub zagadnieniu (np. 2008 "Muzyka Krajów Europy Środkowej i Wschodniej", 2002 "Muzyka jednoczącej się Europy"). Tegoroczna edycja jest, w założeniu organizatorów, hołdem oddanym jednemu z najwybitniejszych twórców XX wieku, zmarłemu w 2010 roku Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu.Koncerty festiwalowe odbywać się będą w Filharmonii Pomorskiej, w Katedrze św. Marcina i Mikołaja w Bydgoszczy, w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Toruniu oraz na dziedzińcu Ratusza Staromiejskiego w Toruniu.
Szczegółowe informacje na temat koncertów można znaleźć na stronie na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl.
Utwory z katalogu PWM, które zabrzmią podczas Festiwalu:
9.09.2011 – W. Lutosławski - "Koncert" na orkiestrę
13.09.2011 – H.M. Górecki - "Trzy utwory w dawnym stylu", M. Górecki - "Concerto notturno", G. Bacewicz - "Koncert" na orkiestrę smyczkową, W. Kilar - "Orawa"
19.09.2011 – H.M. Górecki - "Trzy utwory w dawnym stylu", R. Twardowski - "Koncert" na skrzypce i orkiestrę smyczkową, M. Górecki - "Divertimento" na orkiestrę smyczkową
30.09.2011 – H.M. Górecki - "Koncert" na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40, M. Górecki – "Capriccio", W. Kilar – "Krzesany"
07.10.2011 - H.M. Górecki - "Beatus Vir"
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.