PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Podsumowanie przygotowań do premiery opery "Pułapka" Zygmunta Krauzego

2011-12-22
Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania filmu podsumowującego przygotowania do prawykonania "Pułapki" Zygmunta Krauzego.


Jak pisze Artur Bielecki:

„Pułapka” porusza widza i czytelnika bardzo głęboko, a przy tym wymyka się jednoznacznym interpretacjom. Jak pisała Teresa Krzemień o dramacie Różewicza: „Z pozoru: biograficzna sztuka o genialnym gruźliku, który przygotowywał świat na śmierć. W istocie-uniwersalna formuła losu artysty zarażonego śmiercią”.
Impulsem do skomponowania opery na podstawie „Pułapki” stało się dla Krauzego obejrzenie tej sztuki przed kilku laty na festiwalu „Kontakt” w Toruniu w reżyserii Pétera Gothára. Wcześniej kompozytor napisał pieśni do słów Tadeusza Różewicza, które były wykonane na Zamku Królewskim w Warszawie w obecności Poety. Po uzyskaniu stosownej zgody Poety-w postaci ręcznie zapisanej karteczki, pieczołowicie przechowywanej przez kompozytora-w ciągu 4 miesięcy, głównie w lutym i marcu 2011 r. przebiegła praca nad partyturą opery.
Libretto na podstawie dramatu opracowali wspólnie Grzegorz Jarzyna i Zygmunt Krauze, dążąc do zachowania wszystkich relacji między bohaterami, skracając tylko elementy opisu i komentarza, z zachowaniem podstawowej struktury sztuki. „Pułapka” Krauzego jest operą o znacznym czasie trwania (około 100 minut), w jednym akcie, na który składa się 15 Obrazów (zgodnie ze strukturą dramatu), przeznaczoną na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną. W orkiestrze kompozytor używa m. in. gitary elektrycznej, akordeonu, fortepianu i rozstrojonego pianina. Zwraca także uwagę rola chóru, który potraktowany został wszechstronnie: włącza się do akcji, ale śpiewa również ukryty, a jego partia momentami pozostaje asemantyczna (wykonuje wtedy pojedyncze sylaby). Partie solowe są liczne, odpowiadają głównym postaciom dramatu.
W operze kluczową rolę pełni dialog, mniejsze znaczenie ma aria (monolog). Punktem wyjścia dla kompozytora jest tekst, słowo. „Głos w operze traktuję jako rzecz najważniejszą”- twierdzi Zygmunt Krauze. To, co nowe w muzyce, twórczy eksperyment, zawsze go pociągało. W dziele operowym szuka nowych sposobów na ekspresję słowa, a ten proces poszukiwania właściwego sposobu staje się właśnie takim twórczym eksperymentem. Warto przywołać słowa kompozytora z wywiadu przeprowadzonego przez Pawła Strzeleckiego: „W muzyce staram się wyrazić skomplikowane emocje, które są we mnie i które staram się wykreować.”


Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.