Aktualności
Sukces koncertu prawykonań "Muzyczne obrazy"
2013-02-19
Z entuzjastycznym przyjęciem spotkał się niedzielny koncert prawykonań „Muzyczne obrazy” w Poznaniu, na którym orkiestra Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal dokonała prawykonania aż sześciu nowych kompozycji z katalogu PWM.Koncert związany był z organizowanym przez PWM Konkursem Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego. Agnieszka Duczmal była jednym z jurorów dziesiątej edycji konkursu i właśnie dwa prawykonywane przez nią niedzielnego wieczoru utwory – RiFFFonia Pawła Pietruszewskiego oraz Semi-overture Adama Porębskiego – zostały wyróżnione w tym konkursie.
Zachęcamy do wysłuchania relacji z koncertu na antenie Radia Merkury.Na początku koncertu prezes PWM Adam Radzikowski wręczył młodym kompozytorom-laureatom nagrody X edycji Konkursu Kompozytorskiego PWM.
(na zdjęciu: Paweł Pietruszewski i Adam Porębski odbierają z rąk prezesa PWM Adama Radzikowskiego nagrody)
Muzyczną część wieczoru rozpoczęło prawykonanie utworu Semi-overture Adama Porębskiego, wyróżnionego w zeszłorocznym X Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego. Kolejnym granym dziełem była kompozycja Ewy Fabiańskiej – Offenbarungen und Eingebungen, skomponowana na zamówienie PWM w ramach Programu „Zamówień kompozytorskich” IMiT. Inspiracją dla tego czteroczęściowego utworu były fragmenty tekstów pochodzących z Dzienniczka świętej siostry Faustyny Kowalskiej. Przed przerwą orkiestra wraz z solistka Marią Rozynek (sopran) prawykonała Jasności promieniste, małe misterium na sopran solo i orkiestrę smyczkową – Mikołaja Góreckiego, do fragmentów wierszy Czesława Miłosza.
(na zdjęciu: Ewa Fabiańska odbiera gratulacje z rąk Agnieszki Duczmal)
Drugą część koncertu orkiestra rozpoczęła utworem Justyny Kowalskiej-Lasoń „Aby jednak pieśni nie zgasły, wynieś je poza światy”, a następnie wykonała inspirowane japońskimi drzeworytami Ukiyo-e Marcela Chyrzyńskiego, utwór zamówiony przez PWM w ramach Programu „Zamówień kompozytorskich” IMiT.
(na zdjęciu: Agnieszka Duczmal gratuluje Justynie Kowalskiej-Lasoń)
Finałowym punktem programu była RiFFFonia na orkiestrę smyczkową Pawła Pietruszewskiego, zwycięski utwór X edycji Konkursu Kompozytorskiego PWM, kompozycja o dużym ładunku energetycznym, wyraźnych kontrastach wyrazowych i silnie podkreślonym elementem rytmiki. Pomysłem na ten znakomity utwór była próba przeniesienia charakterystycznych dla muzyki rockowej riffów gitarowych na grunt orkiestry.
( na zdjęciu: Agnieszka Duczmal i Paweł Pietruszewski po wykonaniu "RiFFFonii")
Niezwykłość tego koncertu polega z jednej strony na rzadko dziś spotykanej na koncertach tak szerokiej prezentacji najnowszych dokonań polskich kompozytorów, głównie najmłodszego pokolenia, z drugiej zaś strony na dawaniu szansy młodym twórcom, aby ich muzyka zabrzmiała w wykonaniu renomowanego zespołu jakim jest orkiestra Amadeus.
(na zdjęciu: Maria Rozynek i Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus)
Koncert zgromadził liczną publiczność, która przyjęła wykonywane utwory z dużym entuzjazmem, co świadczy o tym, że muzyka współczesna, choć czasem niełatwa w odbiorze, jest niezwykle atrakcyjna dla słuchaczy. Takie przyjęcie wskazuje również na potrzeby i wrażliwość muzyczną melomanów. Utwory prezentowane na koncercie, choć estetycznie i stylistycznie niezwykle różnorodne, posiadają jeden wspólny mianownik – są świadectwem nowego języka muzycznego, który rodzi się na naszych oczach i który odbija się w świecie coraz szerszym echem.
Zdjęcia: Daniel Wierzejski
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.