PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nowe utwory Pawła Łukaszewskiego w PWM

2013-03-14
W ostatnim czasie w naszym wydawnictwie ukazały się nowe utwory Pawła Łukaszewskiego. Oto one: Divertimento
na zespół instrumentalny (2006), 8’/ for instrumental ensemble
1111-0100-pf-archi (1.1.1.1.0)
na orkiestrę smyczkową (2000), 8’ / for string orchestra
0000-0000-archi (5.4.3.2.1)

„Jest to rozszerzona wersja II Kwartetu smyczkowego z 2000 roku. Na prośbę Andrzeja Wróbla i zespołu Camerata Vistula napisałem ją na kwintet fortepianowy i kwintet dęty i prawykonanie tej wersji odbyło się w 2006 roku. W 2012 dokonałem niewielkich zmian, dodałem kontrabas i stworzyłem wersję smyczkową utworu”. (Paweł Łukaszewski)

Wykonanie: 15.04.2013, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, wyk. Camerata Vistula, dyr. Andrzej Wróbel

Luctus Mariae
(2010)
na sopran, mezzosopran (kontratenor), chór żeński, klawesyn (pozytyw) i orkiestrę smyczkową / for soprano,mezzosoprano (countertenor), female choir, harpsichord (small organ) and string orchestra
tekst:  Jerzy Wojtczak-Szyszkowski (łac. / Lat.)
S, MS (CT) solo-coro femminile-0000-0000-cemb (org)-archi

„Bezpośrednią inspiracją do napisania utworu Luctus Mariae (Żałość Maryi) było spotkanie z autorem tekstu, który, już nie po raz pierwszy, powierzył mi swoje dzieło. Wspaniała poezja łacińska, której rytmika wzorowana jest na wielkopostnej sekwencji Stabat Mater dała mi impuls do stworzenia kompozycji nawiązującej do Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego (1710-1736), który w roku 2010 obchodził 300-lecie urodzin. Skomponowałem więc arie i duety (łącznie 13 części) z towarzyszeniem barokowego instrumentarium. Kompozycja stanowi dla wykonawców duże wyzwanie, zarówno od strony wyrazowej, jak i ze względu na wymagania związane z techniką wokalną.” (Paweł Łukaszewski)

Resurrectio (2013), 55’
na mezzosopran, tenor, baryton, chór mieszany, organy i orkiestrę / for mezzo-soprano, tenor, baritone, mixed choir and orchestra
MS T Bar solo-coro misto-111(+1sxf)1-2000-batt cemb 2 org-archi
tekst / text:: łac., staro-cerkiewnosłowiański / Lat., Old Church Slavonic

Resurrectio jest pewną kontynuacją Via Crucis. Ostatnią stacją Drogi Krzyżowej jest Zmartwychwstanie, więc w pewnym sensie była to antycypacja tych zdarzeń. Moim zamierzeniem było oddanie wszystkich zdarzeń, które następują po Zmartwychwstaniu. Pomyślałem, że całość ma być jakby ikoną, dlatego pierwsza część, instrumentalna, nosi nazwę Eicón – Ikona. Potem szukałem tekstów z Ewangelii, opisujących te zdarzenia – to są części Sepulcrum, Noli me tangere, Emmaus, Thomas i Galilea – a także innych tekstów liturgicznych, niekoniecznie ewangelicznych. Stąd obecność hymnu wielkanocnego Salve festa dies, nie mogło też zabraknąć sekwencji Victimae paschali laudes. Ważną rolę pełni też Lumen Christi, Światło Chrystusa – to jest część liturgii Wielkiej Soboty, kiedy wszyscy spotykają się na zewnątrz kościoła i kapłan trzykrotnie powtarza to właśnie zawołanie. Ono było dla mnie punktem rozpoczynającym całą historię. I ostatnia część, Christus heri et hodie – Chrystus wczoraj i dziś – to jest podsumowanie sensu całego utworu, podkreślenie najważniejszego przesłania, a w warstwie muzycznej także nawiązanie do początku, do Eicón.” (Paweł Łukaszewski)

Prawykonanie: 1.04.2013, Kolonia, Neues Rheinisches Kammerorchester Köln, dyr. Richard Mailänder

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.