Aktualności
13. Festiwal Ogrody Muzyczne - Litwo, Ojczyzno moja /Tevyne Lietuva...
2013-06-26
W tym roku naczelną ideą Festiwalu będą związki polskiej kultury z kulturą Litwy. W sposób szczególny będzie też uświetniona setna rocznica urodzin W. Lutosławskiego – jego utwory zabrzmią podczas pięciu koncertów na dziedzińcu Zamku Królewskiego w Warszawie. Festiwal odbywać się będzie w dniach 30.06-28.09.2013. Otworzy go koncert w wykonaniu Marty Boberskiej i Sinfonii Iuventus pod batutą Moniki Wolińskiej, na którym oprócz utworów Lutosławskiego zabrzmi też utwór Grażyny Bacewicz – Muzyka na smyczki, trąbkę i perkusję – oraz, co ciekawe, jej brata – Vytautasa Bacevičiusa – Poème Électrique op. 16.Jak mówią organizatorzy „1 lipca 2013 roku Litwa obejmuje Prezydencję w Unii Europejskiej. Rok 2013 także rokiem 100-lecia urodzin Witolda Lutosławskiego. 13. edycja Ogrodów Muzycznych poświęcona więc będzie muzyce i kulturze bliskiej i jednocześnie nieznanej. W lipcu 2013 roku niejednokrotnie wracać będziemy do „kraju lat dziecinnych” Adama Mickiewicza, a przyświecać nam będą główne hasła muzyczne i idea: Litwa i Lutosławski, czyli…nie bójmy się nieznanego.”
Utwory Witolda Lutosławskiego zabrzmią na następujących koncertach:
30.06 – Koncert Inauguracyjny – Lutosławski i inni
Tryptyk Śląski, wyk. Sinfonia Iuventus, Marta Boberska – sopran, dyr. Monika Wolińska
1.07 – Koncert Passage – Lutosławski śpiewany
Chantefleur, chantefable; Dwie pieśni dziecięce do słów Juliana Tuwima: Spóźniony słowik, O Panu Tralalińskim, wyk. Olga Pasiecznik – sopran, Natalia Pasiecznik – fortepian
8.07 – Koncert Passage – Lutosławski Elektro
Koncert wiolonczelowy – wersja elektroniczna; Wariacje na temat Paganiniego (wyk. Andrzej Bauer – wiolonczela, elektronika, kierownictwo artystyczne, Cezary Duchnowski – warstwa elektroniczna, Kwadrofonik
15.07 - Koncert Passage – Lutosławski etniczny
(W polu lipeńka; Mała suita; Melodie ludowe, wyk. Zespół Marii Pomianowskiej LutoSłowianie
21.07 – Koncert Passage – Wokół Lutosławskiego
koncert kameralny, wyk. Krzysztof Jakowicz – skrzypce, Robert Morawski – fortepian
Pełny program na stronie organizatorów: http://www.ogrodymuzyczne.pl/program/
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.