Aktualności
75. urodziny Zygmunta Krauzego
2013-09-19
Zygmunt Krauze - niezwykle interesująca postać współczesnej światowej sceny muzycznej, kompozytor i pianista, będący niezmiennie symbolem nowatorstwa i eksperymentu, śmiałych propozycji, zaskakujących rozwiązań, ujętych w oryginalne artystyczne ramy – kończy dziś 75 lat!Zygmunt Krauze urodził się w Warszawie 19 września 1938. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie fortepianu Marii Wiłkomirskiej (dyplom 1962) i w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego (dyplom 1964), następnie w Paryżu u Nadii Boulanger (1966-67), jako stypendysta rządu francuskiego. W 1957 otrzymał I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Współczesnej Muzyki Fortepianowej w Łodzi, a w 1966 - I nagrodę na konkursie pianistycznym Fundacji Gaudeamus w Utrechcie. Od 1963 koncertuje, przeważnie z repertuarem współczesnym (w tym kompozycje własne), w Europie i USA. W 1967 założył zespół „Warsztat Muzyczny”, specjalizujący się w wykonawstwie najnowszej muzyki, dla którego ok. 100 kompozytorów napisało swe utwory.
W 1974-75 przebywał w Berlinie jako artist in residence na zaproszenie DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst). W 1982 na zaproszenie P. Bouleze'a został doradcą muzycznym IRCAM w Paryżu. W 1983-84 realizował cotygodniowe audycje z muzyką awangardową w Radio France Musique.
Jest współtwórcą serii filmów edukacyjnych Powstaje muzyka (1986), za które otrzymał w 1987 nagrodę Prezesa RiTV, a także serii 20 filmów muzycznych Cisza i dźwięk (1988-89). W 1968 zainicjował pokazy kompozycji przestrzenno-muzycznych w Warszawie, kontynuowane w latach następnych m.in. w Metzu i Strasburgu.
Od 1965 prowadzi seminaria oraz kursy mistrzowskie kompozycji i wykonawstwa muzyki współczesnej w kraju, a także za granicą, w prestiżowych ośrodkach nowej muzyki w Europie (m.in. Darmstadt, Bazylea, Sztokholm), w Ameryce (Indiana University w Bloomington, Yale University w New Haven), w Japonii (Tokio, Osaka, Kobe) oraz w Jerozolimie (Rubin Academy of Music). Od 1996 jest profesorem korespondentem Keyimiung University, Taegu w Korei. Pełnił wiele funkcji publicznych, m.in. przyczynił się do reaktywowania w 1980 Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej i pięciokrotnie był jej prezesem.
W 1987 został wybrany (na kongresie we Frankfurcie) prezydentem Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów kompozytorskich (Gaudeamus, 1992 - przewodniczący, Światowe Dni Muzyki: Oslo, Ateny, Warszawa) oraz wykonawczych.
W uznaniu zasług odznaczony został w 1975 Srebrnym Krzyżem Zasługi PRL, w 1984 we Francji tytułem Chevalier dans l'ordre des Arts et des Lettres, w 1988 doroczną nagrodą ZKP, w 1989 nagrodą Ministerstwa Kultury i Sztuki, w 2005 Doroczną Nagrodą Ministra Kultury. W 2012 roku został uhonorowany nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.