PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Muzyka Witolda Lutosławskiego w interpretacji Romana Rewakowicza - recenzje

2014-01-22
W ubiegłym roku na Ukrainie i w Rosji odbył się cykl 15 koncertów z muzyką Witolda Lutosławskiego. Inicjatorem projektu był dyrygent Roman Rewakowicz, który jest niestrudzonym popularyzatorem muzyki wybitnego kompozytora. Projekt polegał na realizacji w ciągu całego 2013 roku 15 symfonicznych wieczorów w największych miastach Ukrainy i Rosji z udziałem ukraińskich i rosyjskich orkiestr filharmonicznych i polskiego dyrygenta.

Inicjatywa spotkała się nie tylko z dużym zainteresowaniem publiczności, ale także z szerokim oddźwiękiem w prasie ukraińskiej i rosyjskiej. Przestawiamy kilka fragmentów z wybranych relacji o koncertach:

„Koncert inauguracyjny, który odbył się w Sali im. Sergiusza Prokofiewa Donieckiej Filharmonii Obwodowej, był znakomity. Spotkanie z muzyką wybitnego polskiego kompozytora XX wieku Witolda Lutosławskiego z okazji 100. rocznicy jego urodzin i organizowane we współpracy ukraińskich i polskich instytucji, postawiło pozostałym wydarzeniom festiwalowym wysoką poprzeczkę. Znany polski dyrygent Roman Rewakowicz wraz z doniecką orkiestrą filharmoniczną, solistkami Beatą Bilińską (fortepian) i Joanną Freszel (sopran) potrafił przekazać skomplikowaną, niepowtarzalną zmienność dźwiękowo-barwowych płaszczyzn, osobliwe motywiczne wyrafinowanie i elegancję muzyki Witolda Lutosławskiego.”
(Halyna Stepanczenko „Pięć dni, które wstrząsnęły Donbasem”,„Kultura i Życie” 24, 14.06.2013).

"Właśnie takie, wydobywające wszystkie niuanse kompozytorskiego myślenia, było to wykonanie. Symfoniczna Orkiestra im. Sergiusza Prokofiewa całkowicie poddana artystycznej woli dyrygenta Romana Rewakowicza, wrażliwie akompaniująca wnikliwym i wyraźnym solistkom, brzmiała jak jeden organizm, złączony wysoką artystyczną ideą. A sekret Romana Rewakowicza, który zdumiał publiczność mistrzostwem i artystyczną precyzją, jest bardzo prosty – dyrygent po prostu ubóstwia muzykę Lutosławskiego i doskonale ją zna – stąd wynika pozytywna energia, która zniewala zarówno muzyków, i jak słuchaczy."
(Tamara Newinczana „Doniecki kulturalny skok”, „Muzyka” 4/2013)

„Oprócz konkursu festiwal był także wypełniony koncertami kameralnymi i symfonicznymi (...) oraz twórczymi spotkaniami i warsztatami zagranicznych gości. Jeśli chodzi o koncertowy program festiwalu to było w nim kilka jaskrawych punktów (...). Publiczności zapadła w pamięć inauguracja festiwalu – koncert Orkiestry Symfonicznej im. Sergiusza Prokofiewa Donieckiej Filharmonii Obwodowej. Wieczór poświęcony był 100-leciu urodzin Witolda Lutosławskiego. Po raz pierwszy w Doniecku zabrzmiały następujące jego utwory: "Koncert fortepianowy", „Mała suita”, „Livre pour orchestre”, „Chantefleurs et chantefables”. W koncercie wzięli udział polscy muzycy: Roman Rewakowicz (dyrygent), Joanna Freszel (sopran), Beata Bilińska (fortepian).”
Olga Holyńska „Porównujemy się z Donieckiem” - wrażenia z Pierwszego Międzynarodowego Festiwalu „Donbas Modern Music Art”, „Kultura Dzień”, 28.05.2013).

"Muzyczne siły Polski (dyrygent Roman Rewakowicz), Moskwy (pianista Lukas Geniušas) i Bielgorodu (Orkiestra Symfoniczna Bielgorodzkiej Filharmonii) zjednoczyły się, aby w mistrzowski sposób przedstawić utwory Lutosławskiego. Muzycy naszej orkiestry pokazali techniczną wirtuozerię, umiejętność racjonalnego zgłębienia wykonywanych partytur i ich emocjonalnego przeżycia. Orkiestrą kierował tego wieczoru Roman Rewakowicz – znany polski muzyk, dyrygent i kompozytor, działacz muzyczny. Zalicza się go do grona ciekawszych współczesnych interpretatorów utworów polskiego klasyka. Nawiasem mówiąc, koncert był włączony w siódmą serię abonamentową filharmonii pod nazwą „Vivat Maestro!”, w ramach której przedstawiani są wiodący dyrygenci. Zachwyciła energia, bardzo emocjonalna dyrygencka maniera Rewakowicza, podobny entuzjazm wzbudziła świetna gra jednego z najlepszych młodych pianistów naszego kraju Lukasa Geniušasa. Obaj muzycy ukazali tę nadzwyczajnej urody harmonię i (...) wypełnioną głębokimi myślami muzykę (...) Lutosławskiego. "
(Jekateryna Szapowarowa, "Promessa oznacza obietnicę","Biełgorodskije Izwiestia",13.11.2013)


Najczęściej czytane:

Rezydencje artystyczne na Islandii dla młodych polskich kompozytorów. Termin nadsyłania zgłoszeń: do 1 lipca

Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.

Koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego

Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).

Czerwcowe premiery polskiej muzyki najnowszej


W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.

Kompozytorka miesiąca: Marta Mołodyńska-Wheeler i jej #biurkokompozytorki

Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.

Samuel Stopford zwycięzcą 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.

Operowa premiera dekady – Historia pewnego utworu

W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.

Koncertowy finał Konkursu Kompozytorskiego "Piesomen Antropon"

Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.

Warsztaty Młodego Redaktora Muzycznego zakończone!

W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Rusza 12. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.

Nie tylko nauczyciel Chopina. Odkryj historię Józefa Elsnera

Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.