Aktualności
5-14 września 49. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans
2014-05-20
Od 5 do 14 września 2014 roku po raz 49 uwaga muzycznego świata skupi się na Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans, który przyciągnie do Wrocławia i kilkunastu miast Dolnego Śląska artystów największego formatu. Już drugi raz autorem koncepcji festiwalu jest wybitny włoski dyrygent i instrumentalista, Giovanni Antonini, który poprowadzi słuchaczy muzyczną drogą „Z ciemności w światło”.
Concerto grosso D-dur Georga Friedricha Händla zabrzmi na otwarcie festiwalu w wykonaniu prowadzonego przez maestra Antoniniego zespołu Il Giardino Armonico specjalizującego się w prezentowaniu barokowej twórczości. Na inauguracji włoski zespół wraz z Chor des Bayerischen Rundfunks wykona także opracowania hymnu Magnificat autorstwa Bacha i Vivaldiego.
Według dwudziestowiecznych kompozytorów mrok nocy, niekiedy rozświetlany gwiazdami, sprzyjał metafizycznym rozważaniom – do takiej poetyckiej zadumy zaproszą nas Karol Szymanowski (usłyszymy III Symfonię „Pieśń o nocy”) i Igor Strawiński, którego kantata Gwiazdolicy (Le roi des étoiles) zabrzmi podczas koncertu zatytułowanego Lux aeterna. Wizja zmierzchu życia przewijać się będzie w wykonaniach Requiem i utworów przeznaczonych na uroczystości żałobne w ujęciu kompozytorów różnych epok: Jana Dismasa Zelenki, Henry’ego Purcella, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Ludwiga van Beethovena. Ten ostatni odniósł się do tematu przemijania w dość pragmatyczny sposób, tworząc niedługo po Kantacie na śmierć Cesarza Józefa II podobny utwór na intronizację jego następcy. Oba dzieła wykonają uczestnicy Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej, który od wielu lat jest nieodłącznym elementem festiwalu.
Interesującym wątkiem tegorocznej edycji będzie muzyka sakralna poświęcona nieustannie inspirującej twórców osobie Maryi. Festiwal rozpoczną dwie aranżacje hymnu Magnificat,w kolejnych dniach usłyszmy przejmujące Stabat Mater Karola Szymanowskiego, a także średniowieczną mszę poświęconą „Naszej Pani” – Messe de Nostre Dame Guillaume’a de Machaut.
Wratislavia Cantans to festiwal koncentrujący się wokół fenomenalnych możliwości ludzkiego głosu, jednak perełkami programu będą także koncerty instrumentalne. Wystąpi skrzypaczka Liana Mosca wraz z pianistą Pierrem Goyem, usłyszymy także Kristiana Bezuidenhouta (fortepian), na festiwal powróci słynna Sol Gabetta, która przed laty wystąpiła na Wratislavii jako młoda, znakomicie zapowiadająca się wiolonczelistka.
Maestro Antonini jest otwarty na muzyczne poszukiwania, dlatego wykonanie średniowiecznej Messe de Nostre Dame powierzył Graindelavoix – belgijskiemu zespołowi wzbudzającemu skrajne emocje w środowisku muzycznym. Niecodziennym wydarzeniem będzie koncert z obsadą składającą się wyłącznie z dzieci – do małych wrocławskich chórzystów dołączy Orchestra Suzuki di Torino, czyli najmłodsza orkiestra kameralna świata, złożona z dzieci uczących się gry na instrumentach równie skuteczną, co kontrowersyjną metodą Suzuki. Nietuzinkowym koncertem będzie recital Sławomira Zubrzyckiego, który zagra na zaprojektowanym przez Leonarda da Vinci instrumencie viola organista. Muzyczny wynalazek pozostawał przez pięćset lat w całkowitym zapomnieniu do czasu, gdy Zubrzycki własnoręcznie zbudował instrument na podstawie szkiców renesansowego geniusza.
Na zakończenie festiwalu czeka nas koncert idealnie oddający ducha Wratislavii Cantans – zabrzmi monumentalne oratorium Stworzenie świata Josepha Haydna. Chór Filharmonii Wrocławskiej w pełnym składzie i Gabrieli Players poprowadzi Paul McCreesh.
(informacja za: http://2014.wratislaviacantans.pl/#!pl/about)
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.