Aktualności
Inauguracja 10. Festiwalu Muzyki Polskiej
2014-06-30
4 lipca zaczyna się w Krakowie 10 edycja Festiwalu Muzyki Polskiej. Na koncercie inauguracyjnym zabrzmią utwory Pawła Mykietyna, Karola Szymanowskiego, Andrzeja Panufnika i Krzysztofa Pendereckiego. Kolejne dni festiwalu również obfitować będą we wspaniałe artystyczne wydarzenia.
4 lipca podczas inauguracji 10. Festiwalu Muzyki Polskiej, będziemy świadkami prezentacji dzieł wielkich indywidualności XX wieku. Cztery różne pokolenia, cztery odmienne pomysły muzyczne. Jedna cecha łącząca Karola Szymanowskiego, Andrzeja Panufnika, Krzysztofa Pendereckiego i Pawła Mykietyna: nowatorskość. W koncercie udział wezmą: Łukasz Długosz, wybitny wirtuoz-flecista, laureat licznych konkursów fletowych w Polsce i za granicą oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia – orkiestra ciesząca się dużym poważaniem w kraju i na arenie międzynarodowej, a nad całością zapanuje charyzmatyczny maestro Alexander Liebreich, okrzyknięty przez prasę jednym z najbardziej rokujących i interesujących przedstawicieli nowej generacji dyrygentów.
13 lipca w niedzielę festiwal zaprasza na Polską Galę Operową. Tego wieczoru przeniesiemy się w świat szlacheckich dworków, mieszczańskich domków i pod strzechy górali. Zabrzmią sławne arie i partie chóralne operowych twórców umiejących wyrazić całe bogactwo polskich tradycji. Bez ich melodii nie bylibyśmy w stanie wyobrazić sobie polskiej twórczości operowej: Stanisław Moniuszko z fragmentami oper Halka, Hrabina i Paria; Feliks Nowowiejski (Legenda Bałtyku); Władysław Żeleński z arią z opery Janek i Roman Statkowski z polonezem z Marii. Wspaniałych wrażeń dostarczą nam wybitni soliści wraz z Chórem Polskiego Radia oraz Sinfonią Iuventus, pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego. Sopranem zaśpiewa Elżbieta Szmytka, zaś partię tenorową wykona Andrzej Lampert. Obydwoje artyści występują na najważniejszych scenach operowych Europy i współpracują ze światowej sławy dyrygentami.
W trzecim tygodniu festiwalu, w sobotę, odbędzie się “przegląd” polskiej twórczości pieśniowej, w wykonaniu fenomenalnej, światowej sławy śpiewaczki Ewy Podleś. Wokalistka obdarzona jest kontraltem o ogromnej skali i biegłości technicznej. Dzięki niej będziemy mogli prześledzić, jak gatunek pieśni ewoluował w twórczości wielkich polskich kompozytorów. Ewa Podleś wystąpi w towarzystwie Garricka Ohlssona, zwycięzcy VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Pianista wraz z Ewą Podleś stworzą niezapomniany duet i zagwarantują nam dawkę silnych muzycznych wrażeń.
Na finał Festiwalu (20.07.2014, niedziela, godz. 20.00) usłyszymy monumentalne dzieło Krzysztofa Pendereckiego Polskie Requiem w przestrzeni sakralnej – w kościele św. Katarzyny – w wykonaniu znakomitych śpiewaków, Chóru Filharmonii Krakowskiej i Sinfonii Iuventus pod dyrekcją Macieja Tworka.
Informacja na temat biletów i szczegółowy program na www.fmp.org.pl
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.