Aktualności
Dwa nowe albumy Orkiestry AUKSO w serii Mistrzowie Muzyki
2015-02-17
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod batutą Marka Mosia wzięła na warsztat dzieła dwóch wybitnych polskich kompozytorów: Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Wojciecha Kilara. Efektem tego przedsięwzięcia są dwa wyjątkowe albumy płytowe, tworzące serię zatytułowaną Mistrzowie Muzyki.
Album Górecki / AUKSO
Album zawiera cztery dzieła wybitnego polskiego kompozytora na orkiestrę kameralną. Wybór konkretnie tych utworów z bogatego dorobku Góreckiego nie był przypadkowy, gdyż wszystkie stanowią ważne etapy w rozwoju jego twórczości.
Pieśni o radości i rytmie op.7 powstały na początku działalności artystycznej Góreckiego, jeszcze w latach 50. Zarówno tytuł, jak i wymowa pieśni nawiązuje do wiersza Juliana Tuwima, jednak Górecki w swojej interpretacji skupił się nie tyle na poszukiwaniu uniwersalnej prawdy (jak Tuwim), lecz na energii i radości wypływającej z rytmicznej i dynamicznej muzyki.
Powstałe kilka lat później Trzy utwory w dawnym stylu bardzo mocno nawiązują do muzyki renesansowej. Inspiracja muzyką dawną była niezwykle zaskakującym posunięciem ze strony młodego kompozytora, kojarzonego dotychczas głównie z awangardą.
Komponując w 1980 roku Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op.40 Górecki powrócił po latach tworzenia utworów wokalno-instrumentalnych do muzyki czysto instrumentalnej. Ten krótki koncert jest niezwykle rytmiczny i pełen werwy. W obydwu jego częściach dominuje szybkie tempo i olbrzymia dynamika.
Złożone z czterech części Małe requiem dla pewnej polki op.66 z roku 1993 to jedna z najbardziej popularnych i najczęściej wykonywanych kompozycji Góreckiego. Refleksyjny, pełen zadumy i liryzmu nastrój tego dzieła przywodzi na myśl słynną III Symfonię.
W nagraniu płyty, obok Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO, uczestniczyli także znakomici soliści: Anna Górecka, Joanna Galon-Frant i Piotr Sałajczyk (fortepian) oraz Marek Toporowski (klawesyn).
Jak podkreśla dyrygent Marek Moś: Do muzyki kameralnej Henryka Mikołaja Góreckiego mam specjalny stosunek, bo zacząłem ją grać jeszcze w Kwartecie Śląskim, a więc była w moim życiu pierwsza, przed utworami symfonicznymi. To, co przeżywałem grając Sonaty czy Kwartety smyczkowe Góreckiego, pomogło mi w zrozumieniu całej jego muzyki. Uważam utwory kameralne Góreckiego za równie głębokie wypowiedzi, jak jego symfonie. Szczególnie głęboką wypowiedzią kompozytora, i bardzo mi bliską, jest Małe requiem. Zauroczony jestem także Pieśniami o radości i rytmie, siłą tego utworu i barwną instrumentacją. To utwór nieczęsto wykonywany, który mimo wieku brzmi świeżo i dynamicznie.
Album Kilar / Moś / AUKSO
Dwupłytowy album zawiera siedem utworów autorstwa Wojciecha Kilara:
1. Mała uwertura
2. II Koncert fortepianowy
3. Exodus
4. Orawa
5. Siwa mgła
6. Kościelec
7. Krzesany
Wybitny kompozytor sam wybrał utwory na płytę, a także uczestniczył w sesjach i czuwał nad jej nagraniem. Niestety, nie dane mu było doczekać jej premiery, gdyż zmarł 29 grudnia 2013 roku.
O wyjątkowej atmosferze przy tworzeniu tej płyty wspomina dyrygent Marek Moś: Kiedy pojawiła się szansa realizacji od dawna wymarzonego projektu, poczułem się wyjątkowo podekscytowany. Możliwość uwiecznienia na płycie najważniejszych utworów Wojciecha Kilara była wielkim wyzwaniem. Dokonując wraz z Kompozytorem wyboru utworów i spotykając się z Nim na sesjach nagraniowych, nie przeczuwałem, że będzie to nasze ostatnie muzyczne przedsięwzięcie. Ciągle nie mogę w to uwierzyć.
W nagraniach oprócz Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO wziął udział także Chór Akademii Muzycznej w Katowicach. Album trafił na rynek w dwóch postaciach: podwójnej płyty kompaktowej oraz kolekcjonerskiej. Ta ostatnia w specjalnie zaprojektowanym pudełku oprócz płyt CD zawiera także płytę winylową zawierającą dwa utwory: Kościelec oraz Krzesanego.
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO powstała w lutym 1998 z inicjatywy wybitnego skrzypka, dyrygenta i kameralisty - Marka Mosia oraz grupy absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach. Zespół odnosi sukcesy zarówno w kraju, jak i zagranicą.
Producentem obydwu albumów jest Instytucja Kultury Katowice - Miasto Ogrodów.
Więcej informacji:
http://miasto-ogrodow.eu/strona/goreckiaukso/mid/109
http://miasto-ogrodow.eu/strona/kilarmosaukso/mid/108
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.