Aktualności
Utwory Góreckich na obchody jubileuszu Filharmonii Śląskiej
2015-05-14
Osią koncertu 23 maja, wpisującego się w obchody jubileuszowego, siedemdziesiątego sezonu Filharmonii Śląskiej będzie muzyka polska. W programie zestawione zostaną sakralne utwory "Gloria" Mikołaja Góreckiego oraz "Kyrie" Henryka Mikołaja Góreckiego.
"Kyrie" Henryka Mikołaja Góreckiego i "Gloria" Mikołaja Góreckiego zabrzmią po sobie, jak w tradycyjnym cyklu mszalnym. Zaprezentowane zostaną przez Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.
Mimo że powstały niezależnie od siebie, "Gloria" Mikołaja Góreckiego w 2000 roku, a "Kyrie" Henryka Mikołaja Góreckiego w latach 2004-2005, utwory te mają kilka cech wspólnych. Oczywiste jest ich sakralne pochodzenie. Henryk Mikołaj Górecki nosił się z zamiarem napisania całego cyklu mszalnego – ostatecznie zdążył ukończyć tylko pierwsze jego ogniwo. "Gloria" Mikołaja Góreckiego symbolicznie więc dopełnia ideę twórczą ojca. Wrażenie jest tym silniejsze, że obydwie kompozycje mają podobną obsadę, w której podstawą jest chór mieszany i orkiestra smyczkowa.
Oba dzieła miały swoje premiery w ubiegłym roku: "Kyrie" Henryka Mikołaja Góreckiego w kwietniu podczas warszawskiego koncertu w hołdzie Janowi Pawłowi II (projektowana msza miała powstać właśnie na prośbę JPII), a Gloria Mikołaja Góreckiego w październiku podczas – znamienne – Festiwalu Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Bielsku-Białej.
Program jubileuszowego koncertu Filharmonii Śląskiej dopełni "II Koncert skrzypcowy d-moll" Henryka Wieniawskiego z Piotrem Pławnerem w roli solisty.
Gratulujemy Filharmonii Śląskiej jubileuszu 70-lecia, życząc wielu kolejnych, równie ciekawych przedsięwzięć.
Szczegóły: www.filharmonia-slaska.eu
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.