PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Muzyka pod Liberatorem”: Koncert muzyki Witolda Lutosławskiego

2016-04-11

14 kwietnia zapraszamy do Muzeum Powstania Warszawskiego na wieczór z utworami Witolda Lutosławskiego pisanymi dla dzieci. Będzie to prezentacja mniej znanego oblicza kompozytora, który twórczością dla najmłodszych, pisaną do poezji znakomitych polskich literatów, zachwycał słuchaczy Polskiego Radia.


Lutosławski napisał ponad 40 piosenek dla dzieci – większość w czasie ofensywy socrealizmu w sztuce. Kompozytorowi udało się przetrwać ten okres, bo zamiast pisać „do szuflady”, przyjmował zamówienia od radia i telewizji na kompozycje dla dzieci. Wiele z nich cieszyło się dużą popularnością, szczególnie wśród młodych wykonawców. Niektóre trafiały do śpiewników obowiązujących w szkołach i materiałów dla nauczycieli, dzięki czemu poznały je miliony Polaków.

W czasie koncertu z cyklu „Muzyka pod Liberatorem” przypomnimy część z nich. Utwory Witolda Lutosławskiego zabrzmią w wykonaniu Olgi i Natalii Pasiecznik.

Olga Pasiecznik – pochodząca z Ukrainy sopranistka, specjalizuje się w wykonawstwie oper barokowych i klasycznych, muzyki francuskiego impresjonizmu, muzyki oratoryjnej oraz utworów współczesnych. Jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, ale usłyszeć ją można na wielu europejskich scenach. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 30 płyt, m.in. z nagraniami „Requiem” Mozarta, „Mszy Nelsońskiej” Haydna, „Alcide” Bortniańskiego, opery „Imeneo” Haendla oraz pieśni Lutosławskiego. Oldze Pasiecznik będzie towarzyszyć przy fortepianie siostra Natalia – mieszkająca w Szwecji pianistka i kameralistka. Razem nagrały dwie płyty z muzyka ukraińską dla renomowanej francuskiej wytwórni OPUS 111, a także pieśni Mendelssohna i Dvořáka.

Wydarzenie poprowadzi Barbara Schabowska, dziennikarka radiowej Dwójki, która podczas spotkania porozmawia z Elżbietą Markowską – prezes Towarzystwa imienia Witolda Lutosławskiego.

Koncert jest częścią cyklu „Muzyka pod Liberatorem” prezentującego warszawskich kompozytorów muzyki poważnej. Współorganizatorami cyklu są Muzeum Powstania Warszawskiego, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Program Drugi Polskiego Radia.

Koncert odbędzie się 14 kwietnia (czwartek) o godz. 19:00 w Sali pod Liberatorem Muzeum Powstania Warszawskiego. Wstęp wolny.
 

Najczęściej czytane:

Rezydencje artystyczne na Islandii dla młodych polskich kompozytorów. Termin nadsyłania zgłoszeń: do 1 lipca

Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.

Koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego

Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).

Czerwcowe premiery polskiej muzyki najnowszej


W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.

Kompozytorka miesiąca: Marta Mołodyńska-Wheeler i jej #biurkokompozytorki

Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.

Samuel Stopford zwycięzcą 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.

Operowa premiera dekady – Historia pewnego utworu

W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.

Koncertowy finał Konkursu Kompozytorskiego "Piesomen Antropon"

Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.

Warsztaty Młodego Redaktora Muzycznego zakończone!

W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Rusza 12. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.

Nie tylko nauczyciel Chopina. Odkryj historię Józefa Elsnera

Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.