PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Agata Zubel Koryfeuszem Muzyki Polskiej

2016-10-01

Międzynarodowy Dzień Muzyki przyniósł rewelacyjne wieści z Instytutu Muzyki i Tańca: Agata Zubel otrzymała nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku!
 

Jest Wrocławianką. Tu się urodziła i kształciła uzyskując dyplom z kompozycji wraz z wyróżnieniem Primus Inter Pares w klasie Jana Wichrowskiego oraz kończąc studia wokalne pod kierunkiem Danuty Paziuk-Zisper. W 2004 roku uzyskała tytuł doktora, a w 2014 – doktora habilitowanego.

Twórczość adeptki wrocławskiej Akademii Muzycznej została doceniona bardzo szybko: pojawiają się pierwsze znaczące nagrody i wyróżnienia. W 1999 roku jest to I nagroda wraz z nagrodą PWM na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Andrzej Panufnika, rok później najwyższe laury i Nagroda Specjalna PR na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura. Lata 2002 i 2003 owocują nagrodami na konkursach międzynarodowych w Rydze i w Moskwie.

Rok 2004 przynosi nagłe zastępstwo za niedysponowaną Salome Kammer podczas Warszawskiej Jesieni. Agata Zubel zachwyca wtedy swym głosem nie tylko publiczność, ale i Bernharda Langa. Dostaje zaproszenie do Darmstadt i tam nawiązuje współpracę z zespołem Klangforum Wien – odtąd bardzo często będą razem koncertować, wykonując jej utwory, zazwyczaj z kompozytorką w roli solistki.

Pojawiają się liczne zamówienia festiwali i instytucji muzycznych, dla których powstają m.in. nad Pieśniami (Festiwal „Wratislavia Cantans”, 2007), III Symfonia (stypendium Rockefeller Foundation, 2008), Aforyzmy na Miłosza (Festiwal „Sacrum Profanum” w Krakowie, 2011), Ulicami ludzkiego miasta (Deutschlandfunk dla Festiwalu „Warszawska Jesień”, 2011), Labirynt (Instytut Polski w Tel Awiwie, 2012), What is the Word (Klangforum Wien, 2012), Percussion Store (Filharmonia Krakowska, 2012), IN (Hannoversche Gesellschaft für Neue Musik dla Staatsoper Hannover, 2013).

W roku 2005 otrzymuje Paszport Polityki, w kolejnych „Orfeusza” – nagrodę środowiska muzycznego oraz inne nagrody doceniające Jej kunszt wokalny. Rok 2010 przynosi Fryderyka w kategorii ‘muzyka współczesna’ za płytę Cascando.

Znaczącym wydarzeniem jest zwycięstwo na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w 2013 roku. Not I okazał się być najlepszym utworem konkursu. Rok później (2014) ten sam utwór został wyróżniony nagrodą Polonica Nova. Jednocześnie Agata Zubel otrzymuje Doroczną Nagrodę ZKP, a Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego honoruje ją odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Nagrody te zbiegają się w czasie z wydaniem płyty monograficznej, której tytułem jest nazwa zwycięskiego utworu, Not I. Płyta została wydana w 2014 roku przez firmę Kairos – wytwórnię, która w swoim katalogu ma największe nazwiska twórców współczesnych.

Amerykański krytyk muzyczny Alex Ross zalicza płytę do dziesiątki najlepszych na świecie (!), a o Agacie Zubel pisze na łamach „New Yorkera”: ‘cudownie utalentowana kompozytorka-wokalistka’.

Spływają kolejne zamówienia od zespołów wykonujących muzykę najnowszą. W 2015 roku zostaje prawykonany przez Los Angeles Philharmonic Chapter 13. Kolejne zamówienie, przychodzi od paryskiego Ensemble InterContemporain. Ten kameralny zespół pod dyrekcją Guillaume Bourgogne wykonuje Double Battery podczas wrocławskiego festiwalu Musica Electronica Nova w maju bieżącego roku. W planach kolejne prawykonania: już 27 października Seattle Symphony prowadzona przez Ludovica Morlota wykona najnowszy utwór Agaty Zubel, In the Shade of an Unshed Tear.

Oprócz ścieżki kompozytorskiej, równie istotnym elementem jej życia jest koncertowanie (występuje ze wspomnianym wcześniej Klangforum Wien, ale także z musikFabrik, London Sinfonietta, Eighth Blackbird Ensemble, San Francisco Contemporary Music Players, czy Seattle Chamber Players). Nagrała kilkanaście płyt, w tym nominowane do Fryderyka Dream Lake z interpretacjami pieśni Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Czajkowskiego, Poems z pieśniami Coplanda, Berga i Szymańskiego oraz album El Derwid - Plamy na słońcu.

Znajduje czas, by wiedzą i doświadczeniem dzielić się ze studentami macierzystej uczelni.

Agata Zubel – kompozytorka, wokalistka, wykładowca. Niewyczerpany wulkan energii.

KORYFEUSZ MUZYKI POLSKIEJ!

GRATULUJEMY!

©PWM / fot. Michał Ramus

Najczęściej czytane:

#Aleja 11a – zmieniamy się dla Was! Nowoczesna i funkcjonalna przestrzeń Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego).  W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!

Ze szkicownika Karola Szymanowskiego – Historia pewnego utworu

Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.

„24 preludia i improwizacje” na fortepian Piotra Orzechowskiego już w sprzedaży

24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.

Koncert finałowy jubileuszu 80-lecia PWM

Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.

PWM w ruchu. Pociąg Wypełniony Muzyką

Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.

Nowa seria nutowa „Kompozytorzy Młodym”

Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.