Aktualności
„Muzyka pod Liberatorem”: Koncert muzyki Grażyny Bacewicz
2016-10-12
17 października w Muzeum Powstania Warszawskiego odbędzie się ostatni w tym roku koncert z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”. Kompozycje Grażyny Bacewicz – wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki wykona duet w składzie Jakub Jakowicz (skrzypce) i Bartosz Bednarczyk (fortepian).
Grażyna Bacewicz (1909-1969) nie bez powodu nazwana została damą polskiej kompozycji. W rodzimej historii muzyki uchodzi bowiem za pierwszą kobietę, zaliczaną do grona twórców wybitnych. Zajmuje także ważne miejsce w światowej historii muzyki współczesnej. Katalog jej twórczości obejmuje koncerty na różne instrumenty, utwory symfoniczne, kwartety smyczkowe, utwory kameralne i balety. Pisała także muzykę do filmu i teatru, muzykę do słuchowisk Polskiego Radia oraz piosenki. Bacewicz była nie tylko kompozytorką, ale także wykształconą, koncertującą skrzypaczką, stąd w jej dorobku licznie obecne są kompozycje na ten instrument. Jest autorką m.in. siedmiu koncertów skrzypcowych, pięciu sonat na skrzypce i fortepian oraz dwóch sonat na skrzypce solo.
Na koncercie wieńczącym tegoroczny cykl „Muzyka pod Liberatorem” w najbliższy poniedziałek o godzinie 19.00 będzie okazja posłuchać jej dwóch Sonat na skrzypce z fortepianem, z 1947 i 1949 roku. Zabrzmią one w wykonaniu artystów związanych z Warszawą: skrzypka Jakuba Jakowicza i pianisty Bartosza Bednarczyka, którzy występują w duecie od 2000 roku. Artyści mają na swoim koncie kilka płyt: „Subito” (Polskie Radio, nominacja do nagrody „Fryderyk 2003”), "Beethoven Violin Sonatas" (Subito Records) oraz nagranie Partity Witolda Lutosławskiego (CD Accord).
Organizatorami cyklu są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program Drugi Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Wstęp wolny.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.