Aktualności
Tadeusz Kościuszko – Artysta. Album i koncert w hołdzie bohaterowi
2017-10-12
Nieznane oblicze polskiego bohatera narodowego poznamy dzięki wyjątkowej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, której premiera odbędzie się 18 października 2017 roku na uroczystym koncercie w Pałacu Prezydenckim. Wydarzenie organizowane jest w ramach obchodów Roku Tadeusza Kościuszki.
Jesienią tego roku nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukaże się wyjątkowa publikacja przygotowana z okazji 200. rocznicy śmierci Tadeusza Kościuszki. Zaprezentowana zostanie w niej mniej znana dziedzina aktywności naszego bohatera narodowego, czyli jego twórczość artystyczna. „W powszechnej świadomości Kościuszko zasłynął przede wszystkim jako postać, która osiągnęła szczyty na gruncie sztuki wojennej i walki o niepodległość. Tymczasem niewielu wie, że posiada on wyjątkowy dorobek także w dziedzinie artystycznej. W roku poświęconym pamięci Tadeusza Kościuszki pragniemy przybliżyć szerszemu gronu odbiorców jego twórczość muzyczną oraz malarską i tym samym oddać hołd jednemu z największych Polaków” – mówi dr Daniel Cichy, dyrektor i redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Na całość publikacji składają się trzy komponenty. Pierwszy stanowi bogato ilustrowana książka, zawierająca popularnonaukowe eseje historyka sztuki – dra Pawła Ignaczaka oraz muzykologa – Adama T. Kukli. Dopełnieniem obu tekstów jest drugi i trzeci element, czyli dwanaście reprodukcji dzieł rysunkowych Kościuszki oraz zeszyt nutowy. Znajdziemy w nim kompozycje muzyczne, których autorstwo przypisuje się samemu Kościuszce oraz utwory innych twórców: Józefa Elsnera, Franciszka Lessla i Kazimierza Nowakiewicza, tworzące doskonałe dźwiękowe tło epoki. „Album, przetłumaczony także na język angielski, został ujęty w elegancką, stylową oprawę. Mamy nadzieję, że tak pomyślana edycja godnie uczci bohatera dwóch kontynentów – Europy i Ameryki” – dodaje dr Daniel Cichy.
Premiera tej niezwykłej publikacji odbędzie się 18 października 2017 roku podczas uroczystego koncertu organizowanego przez Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Muzycznych wrażeń dostarczy słuchaczom Orkiestra Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina pod dyrekcją Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego wraz z pianistą Łukaszem Krupińskim i aktorem Pawłem Królikowskim. Usłyszymy dzieła przeznaczone na fortepian: dwa polonezy i walca przypisane Tadeuszowi Kościuszce oraz fugę na temat „Jeszcze Polska nie zginęła” Karola Kurpińskiego. Poza tymi utworami zostaną zaprezentowane inne, wykonywane przez większą obsadę: Sekstet Es-dur op. 39 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego na instrumenty smyczkowe, Elegia na śmierć Tadeusza Kościuszki Karola Kurpińskiego ze słowami Kantorberego Tymowskiego na głos recytujący i orkiestrę oraz Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13 Fryderyka Chopina na fortepian i orkiestrę.
Wybór właśnie takiego repertuaru nie był przypadkowy. „Kluczem dla zrozumienia doboru kompozycji jest przenikanie popularnych na początku XIX wieku tematów do różnych dzieł oraz muzyczny synonim Tadeusza Kościuszki – »Polonez Kościuszki«. Podczas koncertu zostaną wykonane trzy utwory, których autorstwo przypisywane jest bohaterowi. Wśród nich znajduje się wspomniany taniec. Usłyszeć go można także w kolejnych dziełach – »Sekstecie Es-dur« op. 39 i »Elegii na śmierć Tadeusza Kościuszki«. »Mazurek Dąbrowskiego«, choć na początku XIX wieku nie pełnił funkcji hymnu narodowego, był jedną z najważniejszych pieśni patriotycznych tego czasu. Jego melodia pod względem popularności stała na równi z »Polonezem Kościuszki«. W związku z tym wprowadziliśmy »Mazurka Dąbrowskiego« do repertuaru, ale w nieoczywistej i mało znanej postaci – fugi Karola Kurpińskiego. Ostatnim utworem jest »Fantazja A-dur na tematy polskie« op. 13 Fryderyka Chopina. Z kolei ta kompozycja w warstwie muzycznej nawiązuje do »Elegii«. Być może młody kompozytor w ten sposób pośrednio chciał wyrazić swoje uznanie dla bohaterskich czynów naczelnika insurekcji.” – mówi Adam T. Kukla, redaktor prowadzący i autor koncepcji albumu.
Koncert będzie transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia oraz online na stronie www.prezydent.pl i www.polskieradio.pl
Publikacja objęta jest Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.
Wydanie zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Partnerem wydania jest Fundacja Kościuszkowska (The Kosciuszko Foundation).
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.