PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Dzień Muzyki Dawnej

2021-03-21

21 marca obchodzony jest Dzień Muzyki Dawnej. Dzielimy się przy tej okazji informacjami o jednym z flagowych projektów PWM – Dziedzictwo Muzyki Polskiej. To przedsięwzięcie, które ma na celu kompleksowe opracowanie dzieł muzyki polskiej powstałej w latach 1795–1918. Ponad stuletnia perspektywa – choć nie tak odległa jak dla muzyki czasów średniowiecza, czy renesansu – pozwala na umowne uznanie twórczości objętej tym programem za muzykę dawną.

 

Dziedzictwo Muzyki Polskiej jest programem realizowanym od 2016. Podejmowane w ramach DMP działania obejmują naukowe prace badawcze, archiwizację i digitalizację, nutowe wydania źródłowo-krytyczne oraz wykonawcze, dokumentowanie badań muzykologicznych i myśli popularnonaukowej, organizowanie koncertów wybitnych artystów, rejestrację i działania fonograficzne, wreszcie: udostępnianie tej spuścizny oraz działania edukacyjne i upowszechnieniowe, zarówno w internecie, jak i świecie rzeczywistym.

 

NUTY

 

Program Dziedzictwo Muzyki Polskiej pozwala Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu prowadzić na niespotykaną wcześniej skalę prace nad spuścizną najważniejszych kompozytorów polskich XIX wieku, których twórczość nie została do tej pory w całości opracowana i udostępniona na arenie międzynarodowej. Wraz z przedstawicielami świata muzykologicznego i artystycznego przygotowujemy wydania źródłowo-krytyczne dzieł m.in. Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Karola Kurpińskiego, Franciszka Lessla, Karola Lipińskiego, Stanisława Moniuszki, Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Jana Stefaniego, Henryka Wieniawskiego czy Władysława Żeleńskiego. Publikacje te, będące efektem wnikliwych badań historycznych, opatrzone wielojęzycznym komentarzem oraz wydane w najwyższym edytorskim standardzie, stanowią bazę materiałów wykonawczych oraz orkiestrowych.

 

            

 

Idąc z duchem czasów, coraz więcej materiałów nutowych jest sukcesywnie udostępnianych na portalu www.polskabibliotekamuzyczna.pl oraz w ogólnoświatowym serwisie nkoda. W Polskiej Bibliotece Muzycznej znajduje się około 544 materiałów nutowych związanych z polską muzyką XIX wieku, a w ikonotece ponad 300 fotografii – warto zaznaczyć, że zbiory te wciąż są uzupełniane o nowe pozycje.

 

 

KSIĄŻKI

 

Publikacje książkowe, które ukazują się w ramach programu DMP pozwalają na dokumentowanie życia i twórczości kompozytorów czasów zaborów, refleksję nad trendami myślowymi i ideami kulturowymi oraz społecznymi tamtego czasu. Wydawnictwa książkowe ukazują się w kilku seriach, w tym w serii prezentującej życiorysy polskich kompozytorów przez pryzmat ich mniej znanych pasji (np. Podróż przez dźwięki), czy jako monografie naukowe i popularnonaukowe. Szczególnie cennymi publikacjami są ilustrowane książeczki z serii “małe PWM”, kierowane do najmłodszych. Ich atrakcyjna forma pozwala na upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o czołowych twórcach XIX wieku: Fryderyku Chopinie, Stanisławie Moniuszce, Ignacym Janie Paderewskim czy – wkrótce - Henryku Wieniawskim.

 

            

 

 

PŁYTY

 

Wydawnictwa płytowe wytwórni Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ANAKLASIS serii Revisions koncentrują się na twórczej reinterpretacji dzieł XIX-wiecznych kompozytorów. To nowa, atrakcyjna forma przedstawienia współczesnej wizji dzieł Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego, czy Romana Statkowskiego, autorstwa wybitnych jazzmenów i artystów sceny współczesnej. Wierzymy, że łącząc „dawne” z „nowym” uda się poszerzyć krąg odbiorców muzyki zakorzenionej w rodzimym dziedzictwie. Ponadto w serii Heritage przypominane są „ukryte” do tej pory w archiwach perły polskiej fonografii z zasobów Polskich Nagrań, m.in. rejestracje wykonań utworów Stanisława Moniuszki i Fryderyka Chopina.

 

            

 

 

EDUKACJA

 

Realizowane od 2016 roku Seminarium Edytorstwa Muzycznego pozwala na sukcesywne zasypywanie pokoleniowej i kompetencyjnej luki w kształceniu redaktorów muzycznych i nutowych w Polsce. Zapaść, która w tym obszarze panowała od lat 90. do momentu przekształcenia PWM-u w instytucję kultury jest niwelowana dzięki współpracy z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz emerytowaną kadrą redaktorów Oficyny. Rozpoczęcie tego obliczonego na wiele lat procesu pozwoli na odbudowanie międzynarodowej pozycji polskiej szkoły edytorstwa muzycznego, która wyznaczała trendy wydawnicze na całym świecie.

 

 

UPOWSZECHNIANIE

 

Ścisła korelacja działań Wydawnictwa z innymi podmiotami (m. in. Polskie Radio Program 2, TVP Kultura, Urząd Miasta Kraków, Instytuty Polskie, ICE Kraków, instytucje i zespoły muzyczne: Teatr Wielki-Opera Narodowa, Narodowe Forum Muzyki, Sinfonia Iuventus, Lutosławski Quartet i wiele innych) pozwala podnieść skuteczność działań upowszechnieniowych rezultatów projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej, ale także wzmocnić aktywność edukacyjną prowadzoną wśród dzieci i młodzieży.

 

 

INNE DZIAŁANIA

 

Wśród flagowych działalności Wydawnictwa, uwzględniających twórczość kompozytorów objętych projektem są m.in.

* Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie gromadzące uczniów i nauczycieli muzyki z całego kraju,

* projekt Muzyka z Kraju Chopina, upowszechniający twórczość rodzimych kompozytorów za granicą,

* cykl Po Cichu promujący bieżące wydawnictwa PWM poprzez wywiady z autorami i wykonawcami,

* aplikacja con.sol.la pozwalająca na samodzielne ćwiczenie utworów z nagranym akompaniamentem.

 

            

 

Dodatkowo, realizowane lub w przygotowaniu są: prezentacje publikacji na krajowych i zagranicznych targach i sympozjach, kampania cyfrowych wydawnictw nutowych w serwisie nkoda, podcasty i rejestracje audio-wideo.

 

 

Zachęcamy do śledzenia działań PWM podejmowanych w ramach projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej.

 

© PWM

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.