PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Dlaczego uwielbiano Paderewskiego? O kompozytorze, który stał się celebrytą

2024-07-16

Debiutancka opowieść Magdaleny Majewskiej ujrzała właśnie światło dzienne. Do serii Małe Monografie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dołączyła wyczekiwana historia Ignacego Jana Paderewskiego – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim.

 

W konkursie nadesłane zostało ponad 30 anonimowych zgłoszeń. Wyłoniona laureatka, Magdalena Majewska, zachwyciła jury próbką swojego pióra, a werdykt był jednogłośny. Znakiem rozpoznawczym autorki jest lekki i obrazowy język, plastyczne opisy, a także umiejętność budowania literackiego portretu – w osobisty, wręcz intymny sposób. Po przeczytaniu książki pozostaje nieodparte wrażenie, jakby znało się kompozytora osobiście. A co o nim wiemy?

 

Innowator, prekursor, wizjoner – człowiek jedyny w swoim rodzaju

Ignacy Jan Paderewski to postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz niepodległościowy. Jako dziecko marzył, żeby stać się „kimś” i uratować ojczyznę. To marzenie spełnił. Dzięki zdolnościom i tytanicznej pracy został pianistą uwielbianym na wszystkich kontynentach, najlepiej zarabiającym w historii idolem, gwiazdą, celebrytą. Swoją mocną pozycję wykorzystał w osobistej walce o polską niepodległość.

 



Paderewski to książka, od której trudno się oderwać. Narracja prowadzona jest jak w dobrym kryminale – autorka po kolei odkrywa kolejne oblicza Paderewskiego, koncentrując się na rozmaitych aspektach jego działalności: artystycznej i politycznej. Choć książka wydana została w kieszonkowym rozmiarze, Majewska zgrabnie wypełniła ją mnóstwem detali z życia kompozytora. Zasięgnęła przy tym opinii specjalistów, badaczy, muzyków, dyrygentów, dzięki czemu opowieść uzupełniona została o różne perspektywy.


Ignacy Jan Paderewski, który wyłonił się z publikacji to człowiek bliski czytelnikowi. Oprócz muzycznej i politycznej strony, objawił się jako miłośnik przyrody (a w szczególności drzew), pasjonat, nieszczędzący pieniędzy ekscentryk, który podróżował prywatnym wagonem wyposażonym w fortepian. A przy tym był obdarzonym ogromnym poczuciem humoru i niezwykle aktywnym człowiekiem, który w pełni poświęcał się temu, co robił.


Najnowsza Mała Monografia to opowieść pełna świeżości. To przestrzeń do bliższego poznania bohatera. To także fantastyczna lektura na wakacyjne (i nie tylko) podróże. Paderewski porywał tłumy – swoją grą i talentem oratorskim. Niech teraz porwie czytelników swoją historią.

 



Letnie spotkania z Paderewskim


Paderewski stanie się również bohaterem aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego podczas jubileuszowej 10 edycji Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie. Na Scenie Głównej 6 sierpnia br. publiczność spotka się z kompozytorem dwukrotnie. O godzinie 13.00 odbędzie się spotkanie autorskie z Magdaleną Majewską – autorką książki oraz Danielem Cichym, dyrektorem – redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W rozmowie z Nulą Stankiewicz opowiedzą o kompozytorze i uchylą rąbka tajemnicy na temat organizowania i wygrywania konkursów pisarskich.


Tego samego dnia, wieczorem o godzinie 21.00, reinterpretacje kompozycji Paderewskiego wybrzmią w wykonaniu Krzysztofa Herdzina. Podczas koncertu usłyszymy utwory z płyty IMPRESSIONS ON PADEREWSKI, która jest częścią serii REVISIONS wytwórni płytowej ANAKLASIS, działającej pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

To jednak nie wszystko! W piątek 19 lipca na kanale YouTube PWM i wybranych platformach streamingowych pojawi się premierowy odcinek podcastu DNA Muzyki Polskiej w całości poświęcony Małej Monografii i jej bohaterowi. W ciepłej rozmowie z Moniką ZającMagdalena Majewska opowie skąd wzięła się u niej fascynacja Paderewskim, co w nim polubiła i o tym co trzeba zmienić w kontekście powszechnej świadomości na jego temat.

 

O autorce:

Magdalena Majewska – tłumaczka i dziennikarka. Od 2011 pracuje w Ministerstwie Spraw Zagranicznych RP, w ramach projektów polskiej dyplomacji publicznej i kulturalnej promuje za granicą polską kulturę, język, naukę i sport. Jest współautorką pierwszej edycji (2021) i autorką drugiej edycji (2024) projektu „Outstanding Polish Women”, ukazującego wybitne osiągnięcia polskich kobiet. Wcześniej przez kilka lat publikowała w tygodniku „Newsweek Polska” artykuły popularnonaukowe o zwierzętach, roślinach, zdrowiu, a także odkryciach archeologicznych. Hobbystycznie graficzka komputerowa, autorka m.in. plakatów (jej praca zajęła trzecie miejsce w konkursie na plakat z okazji 65-lecia Totalizatora Sportowego) oraz logotypów okolicznościowych (np. Rok Mikołaja Kopernika 2023). Odpoczywa aktywnie, z rodziną, na łyżwach, nartach, pod żaglami, na górskich szlakach i podróżując śladami wybitnych Polaków, najchętniej Ignacego Jana Paderewskiego.

 

Premierową książkę można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju. 

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.