Aktualności
Sierpniowe premiery utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2024-08-01
Najnowsze kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Łukaszewskiego zwrócą naszą uwagę w stronę refleksji o historii, umacniania pamięci oraz kultywowania tradycji. Prawykonania odbędą się w Lusławicach i Białymstoku.
Kwadryptyk powstańczy - osobisty hołd Joanny Wnuk-Nazarowej
Cykl pieśni na 6-głosowy chór mieszany, zatytułowany Kwadryptyk powstańczy kompozytorka napisała późną wiosną tego roku na zamówienie Chóru Polskiego Radia – Lusławice. W kolejnych częściach dzieła Joanna Wnuk-Nazarowa wykorzystała utwory poetów związanych z tragicznym losem stolicy Polski i jej mieszkańców w czasie okupacji hitlerowskiej: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Eugeniusza Kolanki, Janiny Wójcickiej-Banachowej, Artura Międzyrzeckiego i Antoniego Słonimskiego. Wybrane teksty dają obraz zniszczeń miasta podczas inwazji we wrześniu 1939 roku, nadziei na rychłe odrodzenie się potęgi i dumy Warszawy, ukazują nastroje ludności gnębionej przez okupanta poprzez łapanki, kaźnie i egzekucje, przygotowania do wybuchu powstania, wreszcie samą walkę. Prolog to dedykacja, połączona w Epilogu z hołdem złożonym zarówno walecznym, jak i cichym Bohaterom. Kwadryptyk powstańczy jest też osobistym akcentem artystki, której ojciec był żołnierzem Armii Krajowej, a w roku 1944 roku walczył w powstaniu warszawskim.
Koncert Chóru Polskiego Radia – Lusławice wpisuje się w ogólnopolskie obchody 80. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego, która przypada 1 sierpnia. W wybranych kompozycjach składających się na repertuar wydarzenia artyści oddają hołd Bohaterom walczącym w imię wolności, prawdy i Ojczyzny. Serdecznie zapraszamy, aby wsłuchać się w poruszające słowa i melodie, a tym samym uczcić pamięć o naszych przodkach oddających życie za Polskę. – zachęcają organizatorzy.
Prawykonanie odbędzie się 3 sierpnia, o godz. 18:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach – bogatej historycznie wsi, ukochanej przez Krzysztofa Pendereckiego, pedagoga oraz mentora Joanny Wnuk-Nazarowej. Chórem Polskiego Radia – Lusławice zadyryguje Maria Piotrowska-Bogalecka. W programie wydarzenia zabrzmią także utwory z repertuaru nawiązującego do tematyki powstania warszawskiego Zygmunta Koniecznego, Józefa Świdra i Romana Padlewskiego – kompozytora, biorącego udział w walkach. Padlewski zmarł 16 sierpnia 1944 roku, w wieku zaledwie 29 lat, w wyniku obrażeń poniesionych podczas powstania. Stabat Mater na chór mieszany a cappella, które zostanie wykonane w Lusławicach, to najbardziej dojrzałe jego dzieło. Kompozytor zawarł w nim bezmiar emocji związanych z walką o wyzwolenie. Koncert odbędzie się w ramach 12. edycji Festiwalu Muzyki Emanacje i zostanie powtórzony 4 sierpnia o godz. 17:00 w Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa Nila w Krakowie.
Muzyczne wizytówki #22 | Roman Padlewski
Wielki finał Międzynarodowego Festiwalu „Metastasio Bez Granic”
Prapremiera najnowszej opery Pawła Łukaszewskiego, zatytułowanej JOASZ – KRÓL JUDZKI, w wersji koncertowej w dwóch aktach, odbędzie się w ramach II Międzynarodowego Festiwalu „Metastasio Bez Granic”. To właśnie włoski poeta i librecista, a także nawiązanie do tradycji operowej z XVIII wieku stało się głównym impulsem do skomponowania przez Pawła Łukaszewskiego opery o biblijnej postaci ze Starego Testamentu. Libretta oper Metastasia, tłumaczone przez Bazylego Popiela, znalazły się w Supraskim Wydawnictwie Ojców Bazylianów.
Inspiracją budowania programu Festiwalu wokół życia i twórczości słynnego librecisty Metastasia, stały się tłumaczenia librett artysty na język polski. Były one drukowane w supraskim wydawnictwie ojców bazylianów w XVIII wieku. Metastasio był wówczas jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci w świecie operowym. Reżyser Michał Znaniecki pod wpływem entuzjazmu związanego z tym muzykologicznym i historycznym odkryciem, zbudował bogaty program Festiwalu z perspektywą kolejnych edycji, które będą rozwijały temat librett tłumaczonych na język polski i drukowanych w Supraślu. Tegoroczna edycja Festiwalu tematycznie odnosić się będzie do postaci ze Starego Testamentu – Joasza, Króla Judy. – tłumaczą ideę Festiwalu jego organizatorzy.
Kompozytor, operując bogatym aparatem orkiestrowym i wokalnym (6 solistów, orkiestra i chór mieszany), wykorzystał szerokie możliwości w zakresie harmonii, kolorystyki i faktury oraz eksponowania poszczególnych głosów, nadając dziełu bogatą dramaturgię emocjonalną i muzyczną. Libretto do „Joasza” w języku polskim powstało w 1782 roku. Dzieło po raz pierwszy wykonają: Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Massimo Mazzeo oraz soliści: Anna Wolfinger, Paulina Boreczko, Joanna Motulewicz, Paweł Cichoński, Tomasz Rak oraz Krzysztof Szyfman. Prapremiera opery, wieńcząca festiwal, odbędzie się na Dużej Scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej 18 sierpnia 2024 roku, a poprzedzi ją spotkanie z kompozytorem, które rozpocznie się o godz. 16:30 (Scena Kameralna Orkiestry i Filharmonii Podlaskiej). Szczegółowe informacje i bilety dostępne są na stronie Organizatora.
Najczęściej czytane:
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.