Aktualności
Koncerty w radiowej Dwójce w maju
2011-05-05
Zapraszamy do zapoznania się z wykazem utworów z katalogu PWM, których w najbliższych dniach będzie można posłuchać w Radiowej Dwójce:P o n i e d z i a ł e k, 9.05.2011, od 1.00 – 2.00 - Fantazja polska – opracowanie Małgorzaty Gąsiorowskiej
Kazimierz Serocki II Symfonia „Symfonia pieśni”,
wyk. Bożena Betley – sopran, Feliks Gałecki – baryton, Chór i Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, dyr. Jan Krenz;
Tadeusz Baird II Symfonia „Sinfonia quasi fantasia”,
wyk. Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Zbigniew Graca
Ś r o d a, 11.05.2011, od 1.00 – 2.00 - Fantazja polska – opracowanie Barbary Taraszkiewicz-Nowik
Mikołaj Górecki Trzy epizody na orkiestrę,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Gabriel Chmura;
Kazimierz Serocki Romantyczny koncert,
wyk. Adam Wodnicki – fortepian, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Tadeusz Wojciechowski
C z w a r t e k, 12.05.2011, od 9.50 – 11.00 – Stara tradycja
Karol Szymanowski IV Symfonia koncertująca op. 60,
wyk. Ewa Kupiec – fortepian, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Kazimierz Kord;
Grażyna Bacewicz III Koncert skrzypcowy,
wyk. Joanna Kurkowicz – skrzypce, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Łukasz Borowicz;
S o b o t a, 14.05.2011, od 2.00 – 6.55 – Fantazja polska – opracowanie Zofii Żmigrodzkiej
Tadeusz Baird: Colas Breugnon,
wyk. Łukasz Długosz – flet, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, dyr. Agnieszka Duczmal,
4 Sonety miłosne do słów Szekspira w tłum. Macieja Słomczyńskiego,
wyk. Adam Kruszewski – baryton, Polska Orkiestra Kameralna, dyr. Wojciech Michniewski;
Paweł Mykietyn Sonety Szekspira,
wyk. Jacek Laszczkowski – kontratenor, Maciej Grzybowski – fortepian;
Stanisław Moniuszko: I Kwartet smyczkowy d-moll,
wyk. Kwartet Camerata,
Sonety krymskie – kantata do poezji Adama Mickiewicza,
wyk. Adam Zdunikowski – tenor, Chór Polskiego Radia, dyr. Włodzimierz Siedlik, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Andrzej Straszyński;
Zygmunt Noskowski I Symfonia A-dur,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Sławek Wróblewski,
N i e d z i e l a, 15.05.2011, od 2.00 – 6.00 – Fantazja polska – opracowanie Małgorzaty Gąsiorowskiej
Józef Elsner Uwertura do opery Król Łokietek,
wyk. Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, dyr. Jerzy Salwarowski;
Tadeusz Szeligowski Scena na Zamku Wawelskim z opery Bunt żaków,
wyk. Józef Frakstein – bas, Piotr Kusiewicz – tenor, Jerzy Antepowicz – tenor, Warszawska Filharmonia Radiowa, dyr. Mieczysław Nowakowski;
Ludomir Różycki: Sonata wiolonczelowa op. 10,
wyk. Tomasz Strahl – wiolonczela, Edward Wolanin – fortepian,
Stańczyk – scherzo symfoniczne op. 1, wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Janusz Przybylski;
Ludomir Różycki Bolesław Śmiały - poemat symfoniczny op. 8,
wyk. Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Janusz Przybylski;
Witold Rudziński Odprawa posłów greckich, (fragm. I aktu),
wyk. soliści Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Warszawie, dyr. Antoni Wicherek;
Romuald Twardowski Dwa interludia z opery Maria Stuart,
wyk. Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, dyr. Tadeusz Wojciechowski;
Marek Stachowski Ody Safickie,
wyk. Jadwiga Teresa Stępień – mezzosopran, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Antoni Wit;
Aleksander Lasoń Concerto festivo,
wyk. Krzysztof Bąkowski – skrzypce, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Tomasz Bugaj
Pierwsze retransmisje z festiwalu prawykonań, który odbył się w marcu w Katowicach, planowane są na 5 maja w Filharmonii Dwójki o 19.00. Zostanie tam zaprezentowany utwór Płacz dziecinko, płacz Aleksandra Nowaka, laureata nagrody TVP Kultura Gwarancje Kultury.
Serdecznie zapraszamy do wysłuchania.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.