Aktualności
23. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich
2011-06-08
W dniach 11-19 czerwca odbędą się w Krakowie już po raz 23. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. W ramach tego festiwalu 19 czerwca będzie miało miejsce spotkanie zatytułowane "Matinée w 100. rocznicę urodzin Stefana Kisielewskiego", połączone z promocją książki Małgorzaty Gąsiorowskiej „Kisielewski” i koncertem utworów kompozytora. 23. Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich rozpoczynają się już w najbliższą sobotę. Na jedenastu koncertach zabrzmi muzyka krakowskich twórców, odbędą się prelekcje i spotkania.Posłuchać będzie można utworów takich kompozytorów jak Wojciech Widłak, Marcel Chyrzyński, Juliusz Łuciuk, Zbigniew Bargielski czy Jerzy Kaszycki, który podczas festiwalu obchodził będzie jubileusz 85-lecia.
Program festiwalu obejmuje również koncert premierowy „Con Chopin” – włosko-polski projekt kompozytorski oraz prezentację serii wydawniczej źródeł wydawanej w Mińsku "Spuścizna muzyczna Rzeczypospolitej".
19 czerwca w Auli „Florianka” przy ul. Basztowej o godz. 12. odbędzie się spotkanie „Matinée w 100. rocznicę urodzin Stefana Kisielewskiego, który był także pierwszym prezesem Oddziału Krakowskiego ZKP”. Spotkanie poprowadzi redaktor naczelny PWM Andrzej Kosowski.
W ramach spotkania odbędzie się promocja książki Małgorzaty Gąsiorowskiej "Kisielewski", z gościnnym udziałem Jerzego Kisielewskiego i prof. Adama Walacińskiego oraz koncert.
MAGDALENA SPYTEK – mezzosopran
ARKADIUSZ ADAMSKI - klarnet
PIOTR SAŁAJCZYK – fortepian
STEFAN KISIELEWSKI
Serenada na fortepian (1945)
Intermezzo na klarnet i fortepian (1951)
Pieśni do sł. K. I. Gałczyńskiego (1952-54)
Mała rapsodia na klarnet i fortepian (1984)
Danse vive na fortepian (1939)
Promocji będzie towarzyszyć prezentacja wystawy Stefan Kisielewski 1911-1991 przygotowanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.