Aktualności
Wywiad z Pawłem Mykietynem
2011-06-30
O nietrafności podziału na muzykę poważną i rozrywkową, o Jimim Hendriksie i Radiohead, o dźwiękowych ekperymentach oraz o swojej najnowszej symfonii, której prawykonanie odbędzie się już jutro z okazji Inauguracji Polskiej Prezydencji w UE, mówi w wywiadzie udzielonym dla PWM Paweł Mykietyn. W dzisiejszych czasach podział na muzykę poważną i muzykę rozrywkową nie jest trafny, same terminy nie są trafne – mówi Paweł Mykietyn w wywiadzie dla PWM. Jak sam wspomina, zamysł powstania „III Symfonii” związany był z koncepcją rozmycia granic między tymi gatunkami. - W tym utworze [III Symfonii] pojawia się wiele fragmentów, w których orkiestra symfoniczna właściwie naśladuje brzmienia muzyki hiphopowej, klubowej, rockowej – mówi kompozytor.Jak opowiada Paweł Mykietyn, ważną rolę w tym utworze pełnią teksty Mateusza Kościukiewicza, które nie były pisane z myślą o publikacji, lecz jako wiersze w formie esemesów do swojej dziewczyny. Nawiązują do potocznej mowy i slangu młodzieżowego. Można powiedzieć, że to jest świadectwo dżungli miasta – twierdzi twórca „III Symfonii”.
Zapytany o głos altowy Paweł Mykietyn stwierdza, że „są fragmenty, w których Jadwiga Rappe, jak sama się śmieje, rapuje”.
Wywiad jest zapowiedzią niezwykłego wydarzenia, jakim będzie prawykonanie „III Symfonii” z okazji Inauguracji Polskiej Prezydencji w UE. Koncert odbędzie się 1 lipca w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie o godz. 20. Wykonawcy: Jadwiga Rappe (alt) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Reinberta de Leeuwa.
Polecamy cały wywiad z kompozytorem oraz transmisję z prawykonania na żywo w Programie 2 Polskiego Radia.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.