Aktualności
Jesień z muzyką filmową Wojciecha Kilara
2011-09-16
Ciesząca się ogromną popularnością muzyka filmowa Wojciecha Kilara także tej jesieni będzie święcić triumfy na polskich i zagranicznych scenach muzycznych W najbliższym czasie, 28 września 2011 uświetni inaugurację nowego projektu Filharmonii Gorzowskiej: Międzynarodowego Festiwalu Filmów o Muzyce KAMERaTON Orkiestra tamtejszej Filharmonii pod dyrekcją Piotra Borkowskiego wykona fragmenty muzyki do filmów "Pan Tadeusz", "Zemsta", "Smuga cienia", "Dracula", "Pianista", "Trędowata" oraz "Ziemia obiecana". Ciekawa inicjatywa zorganizowania jedynego takiego w Polsce i jednego z niewielu na świecie festiwalu, poświęconego wyłącznie filmom o tematyce muzycznej jest pomysłem dyrekcji Filharmonii Gorzowskiej. Zainteresowanie Festiwalem, który zrodził się wraz z powstaniem Filharmonii Gorzowskiej, przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Nadesłane filmy, oprócz Polski, pochodzą z Niemiec, Francji, Włoch, Islandii, Wielkiej Brytanii, Bułgarii, Łotwy, Izraela, Słowacji, Czech oraz Węgier – informują organizatorzy na swojej stronie internetowej. Podczas Festiwalu oceniane będą filmy w pięciu kategoriach: biografie i portrety muzyków, koncerty, recitale, spektakle, reportaże, filmowo - artystyczne impresje oraz edukacja muzyczna. Impreza, którą objęła swym patronatem TVP Kultura, odbędzie się w dniach 28 września - 2 października 2011 w Filharmonii Gorzowskiej.Muzyka Kilara zabrzmi wkrótce również w Wielkiej Brytanii. 30 września 2011 młody zespół Edinburgh Film Music Orchestra pod dyrekcją Yati Duranta, działający przy Uniwersytecie Edynburskim wykona suitę z muzyki do filmu „Dracula”.
Na początku października natomiast muzyka filmowa Kilara zawita na kolejnym festiwalu. Tym będzie to XVI Festiwal Kompozytorów Polskich w Bielsku-Białej, poświęcony pamięci zmarłego przed rokiem H.M. Góreckiego. Jak wspomina Prezydent Bielska-Białej Jacek Krywult kompozytor od samego początku patronował Festiwalowi i był jego dobrym duchem. Dlatego w czasie koncertu inauguracyjnego wysłuchamy jego III Symfonii. Pozostałe festiwalowe dni – zgodnie z ustaleniami, jakie jeszcze w ubiegłym roku powzięliśmy z prof. Góreckim – wypełni muzyka filmowa. I tak 7 października 2011 w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława J. Błaszczyka zabrzmi muzyka do filmów : "Dracula", "Pan Tadeusz", "Bilans kwartalny", "Trędowata", "Smuga cienia" i "Ziemia obiecana". Ten sam repertuar śląscy filharmonicy powtórzą 15 października 2011 w Katowicach. Koncert, zatytułowany „Arcydzieła ekranu”, odbędzie się w ich tymczasowej, siedzibie, Hali „Gallus”, służącej orkiestrze na czas remontu budynku Filharmonii.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.