Aktualności
Listopad z Henrykiem Mikołajem Góreckim w TVP Kultura
2011-10-28
12 listopada br. przypada pierwsza rocznica śmierci wybitnego polskiego kompozytora, Henryka Mikołaja Góreckiego. W związku z tym TVP Kultura zaprasza na Listopad z Henrykiem Mikołajem Góreckim Spotkania z muzyką Góreckiego zaanonsujemy przypomnieniem tegorocznego wykonania III Symfonii „Symfonii pieśni żałosnych” z udziałem Aleksandry Kurzak oraz Orkiestry Teatru Wielkiego-Opery Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka – 1 listopada o godz. 18.50.Na kolejne spotkania z osobą i muzyką Henryka Mikołaja Góreckiego zapraszamy zaś w każdą sobotę listopada, rano od godz. 8.10. W kolejne soboty zaprezentujemy:
*5.11 – Rozmowy istotne – Henryk Mikołaj Górecki, Utwory chóralne i II Kwartet smyczkowy „Quasi una fantasta”
*12.11 – Autoportret (film dokumentalny o kompozytorze), Koncert klawesynowy i Beatus vir
*19.11 – Ad matrem, Scontri, Totus tuus i II Symfonia “Kopernikowska”
*26.11 – Małe requiem dla pewnej polki i III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” (solistka: Zofia Kilanowicz)
Urodzony w 1933 roku Górecki rozpoczął swą karierę kompozytorską w końcu lat pięćdziesiątych i z miejsca, obok swego rówieśnika Krzysztofa Pendereckiego, stał się liderem tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej – grupy twórców, którzy swą muzyką otwierali nowe horyzonty i podbijali estrady świata. Takie kompozycje, jak I Symfonia "1959" czy orkiestrowe Scontri (1960), szokowały i zaskakiwały swym radykalizmem dźwiękowych i odejściem od tradycji. Podobnym zaskoczeniem stała się dla wielu skomponowana w 1976 roku III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych – uproszczona w środkach, a niezwykle intensywna w ekspresji. Oszałamiający sukces tej symfonii w połowie lat 90. sprawił, że stała się znana rzeszom melomanów na całym świecie, stając się bez wątpienia jednym z „hitów” muzyki dwudziestego.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.