Aktualności
Kwietniowe prawykonania - What is the Word oraz Percussion Store Agaty Zubel
2012-04-11
W najbliższych dniach będą miały miejsce dwa prawykonania utworów Agaty Zubel: What is the Word na głos i 4 instrumenty oraz Percussion Store na zestaw perkusyjny i orkiestrę.Pierwszy z nich zabrzmi w dniach 18-19 kwietnia 2012 w Nowym Jorku w wykonaniu artystów z zespołu Klangoforum Wien podczas koncertu, wpisującego się w obchody jubileuszu 10-lecia Austrian Cultural Forum New York. Program całego koncertu wygląda następująco:
Agata Zubel: What is the word (World Premiere, 2012)
Roman Haubenstock-Ramati: 1. String Trio (1948/1978 new Version)
Johannes Maria Staud: Celluloid (2011)
Györgi Kurtag: In Nomine - all'ongherese (2001, rev. 2004)
Eduardo Moguillansky: Tempo giusto (2006)
Franco Donatoni Rima: Fili (1981)
Salvatore Sciarrino: Malinconia (1980)
Natomiast w dniach 20-21 kwietnia 2012 w Filharmonii Krakowskiej zabrzmi Percussion Store na cztery zestawy perkusyjne i orkiestrę. Wystąpi zespół Haba Percussion Group w składzie: Bartosz Sałdan, Jacek Dwojak, Filip Klasa i Ryszard Haba oraz Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Pawła Przytockiego. Koncert ten dedykowany jest profesorowi Jerzemu Katlewiczowi, wybitnemu dyrygentowi, przez wiele lat związanemu z Filharmonią Krakowską z okazji jego 85. urodzin. Oprócz nowego utworu Agaty Zubel zabrzmią na nim także II Koncert skrzypcowy g-moll op. 63 Siergieja Prokofiewa i IV Symfonia e-moll op. 98 Johannesa Brahmsa.
Krótki opis utworu Percussion Store znajdą Państwo tutaj.
Zachęcamy także do wysłuchania wywiadu z kompozytorką, w którym mówi ona także między innymi o swoich doświadczeniach z perkusją. Wywiad dostępny jest pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.