PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Dwa nowe albumy jubileuszowe z muzyką Wojciecha Kilara

2012-07-03
Z okazji 80. urodzin Wojciecha Kilara ukazały się właśnie dwa dwupłytowe albumy z muzyką Mistrza: jeden nakładem wydawnictwa DUX, drugi – Sony Music Polska. Na pierwszym, zatytułowanym „The Very Best Of Kilar - To co najpiękniejsze” znajdują się fragmenty muzyki filmowej (m.in. Tango z filmu „Zazdrość i medycyna”), religijnej (Missa pro pace, Magnificat), a także takie przeboje, jak „Orawa”, „Kościelec 1909”, „Krzesany” i wiele innych. Wśród wykonawców są m.in. orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Śląskiej, a także Polska Orkiestra Radiowa i Sinfonia Viva.

Drugi album „Kilar – muzyka filmowa i klasyczna” zawiera najsłynniejsze tematy z muzyki filmowej (CD1 ) a także utwory – mniej i bardziej popularne – inspirowane rodzimym folklorem. Nagrań dokonały Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Antoniego Wita i Konrada Bryzka, Orkiestra Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka oraz artyści Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny
Album ten poleca radio RMF Classic, które organizuje także z okazji urodzin Mistrza 16 lipca od godziny 22:00 maraton z jego muzyką.

„The Very Best Of Kilar - To co najpiękniejsze”

CD1
1. Polonez z filmu „Pan Tadeusz” [4:30]
2. Tango z filmu „Zazdrość i medycyna” [3:37]
3. Agnus Dei [6:36]
4. Trzy Preludia - I Allegro molto [1:28]
5. Trzy Preludia - II Adagio [1:58]
6. Trzy Preludia - III Allegro molto [1:11]
7. Missa pro Pace -  Kyrie (fragment) [7:13]
8. Missa pro Pace -   Credo (fragment) [2:16]
9. „Mrówki” z filmu „Pan Tadeusz” [2:38]
10. Koncert fortepianowy - cz. 1 - Preludium. Andante con moto [8:34]
11. Preludium chorałowe na orkiestrę smyczkową - II: Choral. Misterioso [3:20]
12. Victoria na chór mieszany i orkiestrę) [3:34]
13. Magnificat na głosy solowe, chór i orkiestrę - II: Magnificat anima mea Dominum [9:26]

CD2
1. Orawa [8:58]
2. Kościelec 1909 [21:11]
3. Krzesany [16:13]

Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Bogusław Dawidow (dir.) (1)
Sinfonia Viva, Tomasz Radziwonowicz (dir.) (2, 9)
Chór Filharmonii Śląskiej, Waldemar Sutryk (dir.) (3)
Magdalena Prejsnar – fortepian (4-6)
Chór Opery Dolnośląskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego , Marek Pijarowski (dir.) (7-8)
Peter Jablonski (pf)(10)
Polska Orkiestra Radiowa, Wojciech Rajski (dir.) (10, 11)
Izabella Kłosińska  (S) (12, 13)
Tomasz Krzysica (T) (12)
Piotr Nowacki (B) (12)
Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej, Mirosław Jacek Błaszczyk  (dir.) (12, 13)
Śląska Orkiestra Kameralna, Massimiliano Caldi (dir.) (CD2/1)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, Jacek Rogala (dir.) (CD2/2)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Bogusław Dawidow  (CD 2/3)

„Kilar – muzyka filmowa i klasyczna”

CD 1
1. „Walc” z filmu „Trędowata” w reż. Jerzego Hoffmana, 1976 (4:49)
2. „Witek i Alina” z filmu „Kronika Wypadków Miłosnych” w reż. Andrzeja Wajdy, 1985 (4:06)
3. „Marsz kawalerii” z filmu „Kronika Wypadków Miłosnych” w reż. Andrzeja Wajdy, 1985 (5:22)
4. Walc z filmu „Ziemia obiecana” w reż. Andrzeja Wajdy, 1974  (3:23)
5. Temat główny z filmu „Smuga cienia” w reż. Andrzeja Wajdy, 1976,  (3:06)
6. Vamipre Hunters z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1992  (3:00)
7. Mina/Elisabeth z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1997 (4:16)
8. Mina/Dracula z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1997 (4:43)
9. ,Robert’s Last Chance z filmu „Śmierć i Dziewczyna” w reż. Romana Polańskiego (3:28)
Wykonanie: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
pod dyr. Antoniego Wita (nr 2,3, 6, 7, 8, 9)
pod dyr. Konrada Bryzka (nr 1, 4, 5)
 
2 CD
1. Orawa (9:29)
2. Krzesany (14: 56)
3. Tradycyjne – „Orawa” (2:39)
4. Tradycyjne – „Wiersycku Zielony” (1:35)
5. Suita Żywiecka ( 8:01)
6. Kołysanka Żywiecka (4:44)
7. „Kogut”,   3:11
Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Mirosław Jacek Błaszczyk (1, 2)
Kapela Jana Karpiela „Bułecki” (3, 4)
Soliści, chór i orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im, Stanisława Hadyny, Krzysztof Dziewięcki (dir.) (5), Renata Dworak (dir.) (6), Mirosław Maciej Banach (dir.) (7)

Fragmenty do posłuchania: http://www.rmfclassic.pl/wojciech-kilar/

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.