Aktualności
Dwa nowe albumy jubileuszowe z muzyką Wojciecha Kilara
2012-07-03
Z okazji 80. urodzin Wojciecha Kilara ukazały się właśnie dwa dwupłytowe albumy z muzyką Mistrza: jeden nakładem wydawnictwa DUX, drugi – Sony Music Polska. Na pierwszym, zatytułowanym „The Very Best Of Kilar - To co najpiękniejsze” znajdują się fragmenty muzyki filmowej (m.in. Tango z filmu „Zazdrość i medycyna”), religijnej (Missa pro pace, Magnificat), a także takie przeboje, jak „Orawa”, „Kościelec 1909”, „Krzesany” i wiele innych. Wśród wykonawców są m.in. orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Śląskiej, a także Polska Orkiestra Radiowa i Sinfonia Viva.Drugi album „Kilar – muzyka filmowa i klasyczna” zawiera najsłynniejsze tematy z muzyki filmowej (CD1 ) a także utwory – mniej i bardziej popularne – inspirowane rodzimym folklorem. Nagrań dokonały Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Antoniego Wita i Konrada Bryzka, Orkiestra Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka oraz artyści Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny
Album ten poleca radio RMF Classic, które organizuje także z okazji urodzin Mistrza 16 lipca od godziny 22:00 maraton z jego muzyką.
„The Very Best Of Kilar - To co najpiękniejsze”
CD1
1. Polonez z filmu „Pan Tadeusz” [4:30]
2. Tango z filmu „Zazdrość i medycyna” [3:37]
3. Agnus Dei [6:36]
4. Trzy Preludia - I Allegro molto [1:28]
5. Trzy Preludia - II Adagio [1:58]
6. Trzy Preludia - III Allegro molto [1:11]
7. Missa pro Pace - Kyrie (fragment) [7:13]
8. Missa pro Pace - Credo (fragment) [2:16]
9. „Mrówki” z filmu „Pan Tadeusz” [2:38]
10. Koncert fortepianowy - cz. 1 - Preludium. Andante con moto [8:34]
11. Preludium chorałowe na orkiestrę smyczkową - II: Choral. Misterioso [3:20]
12. Victoria na chór mieszany i orkiestrę) [3:34]
13. Magnificat na głosy solowe, chór i orkiestrę - II: Magnificat anima mea Dominum [9:26]
CD2
1. Orawa [8:58]
2. Kościelec 1909 [21:11]
3. Krzesany [16:13]
Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Bogusław Dawidow (dir.) (1)
Sinfonia Viva, Tomasz Radziwonowicz (dir.) (2, 9)
Chór Filharmonii Śląskiej, Waldemar Sutryk (dir.) (3)
Magdalena Prejsnar – fortepian (4-6)
Chór Opery Dolnośląskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego , Marek Pijarowski (dir.) (7-8)
Peter Jablonski (pf)(10)
Polska Orkiestra Radiowa, Wojciech Rajski (dir.) (10, 11)
Izabella Kłosińska (S) (12, 13)
Tomasz Krzysica (T) (12)
Piotr Nowacki (B) (12)
Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej, Mirosław Jacek Błaszczyk (dir.) (12, 13)
Śląska Orkiestra Kameralna, Massimiliano Caldi (dir.) (CD2/1)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, Jacek Rogala (dir.) (CD2/2)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Bogusław Dawidow (CD 2/3)
„Kilar – muzyka filmowa i klasyczna”
CD 1
1. „Walc” z filmu „Trędowata” w reż. Jerzego Hoffmana, 1976 (4:49)
2. „Witek i Alina” z filmu „Kronika Wypadków Miłosnych” w reż. Andrzeja Wajdy, 1985 (4:06)
3. „Marsz kawalerii” z filmu „Kronika Wypadków Miłosnych” w reż. Andrzeja Wajdy, 1985 (5:22)
4. Walc z filmu „Ziemia obiecana” w reż. Andrzeja Wajdy, 1974 (3:23)
5. Temat główny z filmu „Smuga cienia” w reż. Andrzeja Wajdy, 1976, (3:06)
6. Vamipre Hunters z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1992 (3:00)
7. Mina/Elisabeth z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1997 (4:16)
8. Mina/Dracula z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1997 (4:43)
9. ,Robert’s Last Chance z filmu „Śmierć i Dziewczyna” w reż. Romana Polańskiego (3:28)
Wykonanie: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
pod dyr. Antoniego Wita (nr 2,3, 6, 7, 8, 9)
pod dyr. Konrada Bryzka (nr 1, 4, 5)
2 CD
1. Orawa (9:29)
2. Krzesany (14: 56)
3. Tradycyjne – „Orawa” (2:39)
4. Tradycyjne – „Wiersycku Zielony” (1:35)
5. Suita Żywiecka ( 8:01)
6. Kołysanka Żywiecka (4:44)
7. „Kogut”, 3:11
Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Mirosław Jacek Błaszczyk (1, 2)
Kapela Jana Karpiela „Bułecki” (3, 4)
Soliści, chór i orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im, Stanisława Hadyny, Krzysztof Dziewięcki (dir.) (5), Renata Dworak (dir.) (6), Mirosław Maciej Banach (dir.) (7)
Fragmenty do posłuchania: http://www.rmfclassic.pl/wojciech-kilar/
Najczęściej czytane:
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.