PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie nowego utworu Eugeniusza Knapika na inauguracji Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga

2012-11-13
16 listopada w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach podczas inauguracyjnego koncertu prawykonań po raz pierwszy zabrzmią: Beauty Radiated in Eternity Eugeniusza Knapika oraz Uwertura koncertowa Stanisława Moryty.
Wystąpi Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.

"Beauty Radiated in Eternity" na chór i orkiestrę powstało do tekstu poety perskiego Hafiza (1320-1389).  Zamówienie dzieła wiąże się z chęcią prezentacji podczas międzynarodowej imprezy muzycznej twórczości śląskiego środowiska kompozytorskiego, którego E. Knapik jest jednym z czołowych przedstawicieli jako uczeń patrona Filharmonii Śląskiej. Po pokoleniach B. Szabelskiego, B. Woytowicza, potem H. M. Góreckiego i W. Kilara, Eugeniusz Knapik ze stalowowolskiego "Pokolenia 51" wyznacza kolejne pokolenie "katowickiej szkoły kompozytorskiej".
Utwór chóralny wpisuje się zarazem w ogromnie bogate tradycje ruchu śpiewaczego na Śląsku. (Marek Skocza)

Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga jest trzecim w Polsce – obok konkursów pianistycznego im. Fryderyka Chopina i skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego – członkiem Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych w Genewie, która skupia 129 najbardziej prestiżowych konkursów w Europie, obu Amerykach, Azji i Australii. Zaledwie siedem z nich to konkursy dyrygenckie. Tylko one bowiem wymagają podczas całego przebiegu tak dużego zespołu wykonawczego, jakim jest orkiestra. Taki wysiłek finansowy podejmują organizatorzy konkursów dyrygenckich w: Barcelonie, Besançon (Francja), Parmie, St. Petersburgu, Trento i Verviers (Belgia) oraz właśnie w Katowicach. Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, choć nie najstarszy (np. w Besançon odbyło się już 51 konkursów), zaliczany jest do najważniejszych. Decyduje o tym m.in. największa liczba dopuszczanych kandydatów (50 wobec np. 15 w Barcelonie czy 20 w Besançon), rozległy repertuar wymagany regulaminem (od baroku do współczesności, z blisko czterdziestoma utworami od Wolfganga Amadeusa Mozarta po Witolda Lutosławskiego, w tym także utworów wymagających współpracy z solistami), stosunkowo szeroki skład międzynarodowego jury. Atrakcyjność Katowic potwierdzają m.in. przyjazdy kandydatów już nagrodzonych lub wyróżnionych w innych, starszych konkursach, czy też ponowne zgłoszenia uczestników, którzy wcześniej nie zdołali dojść do finału. V MKD (1995) startował np. Włoch Massimiliano Caldi, który jednak dopiero w 1999 r. katowicki konkurs zwyciężył.
Konkurs katowicki powołany został zrazu jako ogólnopolski. Od 1979 roku (stulecie urodzin patrona – najbardziej w świecie znanego polskiego dyrygenta, twórcy Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, którą po wojennej przerwie reaktywowano w Katowicach. Wówczas  Mistrz, powróciwszy z wojennej tułaczki poprowadził ją dalej, aż do swojej śmierci) turniej ma charakter międzynarodowy. Inicjatorem Konkursu był długoletni dyrektor Filharmonii Śląskiej, prof. Karol Stryja, ostatni z klasy dyrygentury Grzegorza Fitelberga w katowickiej uczelni muzycznej.
Dotąd w Katowicach zwyciężyli: Claus Peter Floor (Niemcy, 1979), Chikara Imamura (Japonia, 1983), Michael Zilm (Niemcy, 1987), Makato Suehiro (Japonia, 1991), Victoria Żadko (Ukraina, 1995), Massimiliano Caldi (Włochy, 1999), Aleksandra Marković i Modestas Pitrénas (Serbia i Litwa, 2003) i Eugene Tzigane (USA, 2007).

Zakwalifikowanych do przesłuchań konkursowych uczestników oceniać będzie Jury w składzie: prof. Antoni Wit (przewodniczący), Mirosław Jacek Błaszczyk (Polska), Juozas Domarkas (Litwa), Piotr Gajewski (USA), Martinez Izquierdo (Hiszpania), Eugeniusz Knapik (Polska), John Neschling (Brazylia), Marek Pijarowski (Polska), Maximiano Valdes (Chile), Takuo Yuasa (Japonia), Michael Zilm (Niemcy). Honorowym patronat nad Konkursem objął Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski.

Spośród 164 zgłoszeń z całego świata do udziału w Konkursie komisja kwalifikacyjna wybrała 50 uczestników z 22 krajów: Australii (1), Austrii (2), Brazylii (2), Chin (2), Czech (1), Finlandii (1), Francji (1), Grecji (2), Holandii (2), Irlandii (1), Japonii (5), Kolumbii (1), Korei Południowej (4), Litwy (1), Meksyku (1), Niemiec (4), Nowej Zelandii (1), Polski (8), Rosji (3), Tajwanu (3), USA (3) i Wielkiej Brytanii (1).


Publiczne przesłuchania IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga odbędą się gościnnie w katowickiej Akademii Muzycznej w trzech etapach: I - w dniach 17-20 listopada 2012, II – 21-22 listopada 2012 i finał – 23 listopada 2012 roku.

KALENDARIUM KONKURSU

16 listopada, godz. 12
Katowice, hotel „Monopol”, ul. Dworcowa 5
Konferencja prasowa poprzedzająca konkurs
16 listopada, godz. 19
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, ul. Zacisze 3
Oficjalne otwarcie konkursu i Inauguracyjny koncert prawykonań.
Wystąpią: Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. W programie: Uwertura koncertowa Stanisława Moryty i Beauty Radiated in Eternity Eugeniusza Knapika.

17-20 listopada, godz. 9.30 – 13.20 i godz. 16 – 20.25
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
Konkursowe przesłuchania I etapu.
20 listopada, ok. godz. 22
Katowice, hotel „Monopol”
Konferencja prasowa po I etapie z udziałem wszystkich jurorów; wręczenie dyplomów uczestnictwa.

21 listopada, godz. 9.30 – 13 i godz. 16 – 19.30
22 listopada, godz. 9.30 – 13
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
Konkursowe przesłuchania II etapu.
22 listopada, godz. podana zostanie w trakcie konkursu
Katowice, hotel „Monopol”
Konferencja prasowa po II etapie z udziałem wszystkich jurorów.

23 listopada, godz. 9.30 – 12.30 i godz. 16 – 19
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
Konkursowe przesłuchania III etapu.
23 listopada, nocą
Katowice, hotel „Monopol”
Zamykająca konferencja prasowa wszystkich jurorów i laureatów konkursu.

25 listopada, godz. 19
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
Oficjalne zamknięcie konkursu, po przerwie – koncert laureatów

26 listopada, godz. 19
Warszawa, Filharmonia Narodowa
Powtórzenie koncertu laureatów.
Wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, dyrygować będą laureaci konkursu.
Program ustalony zostanie 23 listopada.

Najczęściej czytane:

Rezydencje artystyczne na Islandii dla młodych polskich kompozytorów. Termin nadsyłania zgłoszeń: do 1 lipca

Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.

Koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego

Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).

Czerwcowe premiery polskiej muzyki najnowszej


W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.

Kompozytorka miesiąca: Marta Mołodyńska-Wheeler i jej #biurkokompozytorki

Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.

Samuel Stopford zwycięzcą 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.

Operowa premiera dekady – Historia pewnego utworu

W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.

Koncertowy finał Konkursu Kompozytorskiego "Piesomen Antropon"

Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.

Warsztaty Młodego Redaktora Muzycznego zakończone!

W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Rusza 12. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.

Nie tylko nauczyciel Chopina. Odkryj historię Józefa Elsnera

Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.