Aktualności
Weekend z muzyką Pawła Mykietyna w NINATECE
2013-03-21
Od piątku 22 marca br. w NINATECE (ninateka.pl) zostaną zaprezentowane i przypomniane utwory Pawła Mykietyna, rozmowy z kompozytorem, a także reportaże – w tym relacja z prób do prapremierowego wykonania Wax Music. W ramach Weekendu z muzyką Pawła Mykietyna w NINATECE będzie można posłuchać i obejrzeć wyjątkowe wykonania utworów kompozytora. W tym mini-przeglądzie dostrzec można różnorodność, zmienne fascynacje, ciągłe eksperymenty, poszukiwania, które podejmuje Mykietyn w każdym kolejnym dziele.Materiały, jakie zostaną udostępnione, to m.in. wczesny utwór kompozytora ...choć doleciał Dedal.... Paweł Mykietyn napisał to trio w 1990 roku dla zespołu, w którym sam występował jako klarnecista.
3 for 13 to utwór dedykowany Andrzejowi Chłopeckiemu. Nazwa odzwierciedla strukturę utworu – składa się on bowiem z 3 części przeznaczonych dla 13 wykonawców.
Z płyty speechless song pochodzą Sonety Szekspira, a także Ładnienie, w którym kompozytor wykorzystuje tekst Marcina Świetlickiego. Ładnienie powstało z myślą o głosie barytonowym, klawesynie w stroju mikrotonowym i kwartecie smyczkowym, w którym drugie skrzypce oraz wiolonczela przestrojone są o ćwierć tonu w stosunku do pozostałych smyczków. Ostatni utwór z płyty, Sonata, zadedykowany został znakomitemu wiolonczeliście – Andrzejowi Bauerowi.
Tradycyjne instrumenty naśladujące brzmienia perkusji, beaty i synkopy, Jadwigę Rappé rapującą miejską poezję aktora młodego pokolenia Mateusza Kościukiewicza – to wszystko będzie można usłyszeć
w III Symfonii, która powstała na zamówienie NInA z okazji Inauguracji Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Symfonii można posłuchać w wykonaniu Jadwigi Rappé oraz doskonałej orkiestry AUKSO pod batutą Marka Mosia.
Udostępniona zostanie również Pasja według świętego Marka. Mykietynowska Pasja, choć opowiada historię ostatnich godzin życia Chrystusa opisaną przez ewangelistę Marka, choć przywołuje prorocze zdania z księgi Izajasza, właściwie nie jest dziełem religijnym. (…) łkanie i wycie z bólu, z rozkoszy, wyraziste, zawstydzające, jest najbardziej wstrząsającym doświadczeniem utworu – zarazem kluczem do jego zrozumienia. To wtedy ostatecznie przekonujemy się, że cierpiący Chrystus i Jego męka są tylko pretekstem do opowieści o losie człowieka, nie Boga-Zbawcy, lecz człowieka na ziemi. (Ewa Szczecińska, Obywatel Chrystus, dwutygodnik.com).
Polecamy również krótkie rozmowy o twórczości Pawła Mykietyna, komentarze kompozytora oraz reportaż Cezarego Ciszewskiego (Miasta w Komie) z prób do prapremiery najnowszego dzieła Mykietyna – Wax Music.
Wszystkie wyżej wymienione materiały zostaną na stałe udostępnione w NINATECE (ninateka.pl).
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.