PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Alkagran 2014 - ósma edycja Konkursu Akordeonowego im. Andrzeja Krzanowskiego

2014-01-08
W dniach 29 września – 2 października w Czechowicach-Dziedzicach oraz w Bielsku-Białej odbędzie się po raz ósmy Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego „Alkagran”. Od 2014 roku organizowane w ramach Jesiennego Festiwalu Muzycznego „Alkagran” konkursy akordeonowe zmieniają swoją nazwę z Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego i Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego na Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego „Alkagran”. W związku z tym, że odbyły się cztery konkursy ogólnopolskie i trzy międzynarodowe, organizatorzy podjęli decyzję o nadaniu konkursowi odbywającemu się w 2014 roku numeru VIII nadając mu nazwę VIII Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego „Alkagran 2014”.

REGULAMIN KONKURSU
1. Miejsce Konkursu
Czechowice-Dziedzice (rodzinne miasto Andrzeja Krzanowskiego).
Konkurs odbędzie się w ramach XXII Jesiennego Festiwalu Muzycznego „Alkagran'2014" w Miejskim Domu Kultury w Czechowicach-Dziedzicach, ul. Niepodległości 42 oraz  w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej, ul. Wyspiańskiego 5a (koncert laureatów konkursu).

2. Organizatorzy Konkursu
Urząd Miejski Czechowice-Dziedzice
Miejski Dom Kultury w Czechowicach-Dziedzicach
Mała Akademia Muzyki w Czechowicach-Dziedzicach
Współorganizatorzy
Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A. w Krakowie
Stowarzyszenie Akordeonistów Polskich
Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej

3. Opis i przebieg Konkursu
Konkurs ma formułę otwartą i jest skierowany do akordeonistów wszystkich narodowości do 30 roku życia (urodzonych nie wcześniej niż w roku 1984).
Konkurs rozegrany zostanie w kategorii solistycznej i kameralnej (zespoły akordeonowe).
Przesłuchania w Kategorii solistycznej będą dwuetapowe. O liczbie zakwalifikowanych uczestników do II etapu zadecyduje jury po przesłuchaniu I etapu.
Przesłuchania w kategorii kameralnej są jednoetapowe.

KATEGORIA SOLISTYCZNA
I  Etap: 29 – 30 września 2014 r.
W wypadku liczby zakwalifikowanych uczestników mniejszej niż 12, przesłuchania I etapu rozpoczną się w dniu 30 września.
II  Etap: 1 października 2014 r.
Ogłoszenie wyników Konkursu: 2 października 2014 r.

KATEGORIA KAMERALNA (ZESPOŁY AKORDEONOWE)
2 października 2014 r.

KONCERT LAUREATÓW KONKURSU, wręczenie nagród i dyplomów: 2 października 2014 r., godz. 18.00, Sala Koncertowa Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej.

Uczestnik Konkursu może występować w obu kategoriach oraz w kilku zespołach.
Laureaci pierwszej nagrody poprzednich edycji Konkursu im. A. Krzanowskiego mogą zgłosić swój udział  tylko pod warunkiem zmiany kategorii konkursowej lub w innej konfiguracji zespołu kameralnego.

4. Kolejność prezentacji konkursowych
Uczestnicy Kategorii solistycznej będą występować w kolejności alfabetycznej. Losowanie litery rozpoczynającej odbędzie się w terminie wcześniejszym (do 31 lipca 2014), o czym uczestnicy zostaną powiadomieni na stronie internetowej konkursu w dziale harmonogram przesłuchań. Losowanie litery rozpoczynającej II etap odbędzie się po ogłoszeniu wyników I etapu. Kolejność występu zespołów będzie wylosowana na koncercie wieczornym w dniu 1 października 2014.

5. Warunki uczestnictwa
Warunkiem udziału w Konkursie jest:
a) wypełnienie formularza zgłoszeniowego – Karty Uczestnictwa – na stronie www.alkagran.pl oraz załączenie fotografii (format JPG rozdzielczość minimalna 640x480 pikseli) solisty lub zespołu do dnia 30 czerwca 2014 r.,
(w kategorii kameralnej kartę uczestnictwa przesyła każdy członek zespołu)
b) uiszczenie opłaty konkursowej w wysokości :
Kategoria solistyczna
150,00 zł (lub równowartość w euro zgodnie z kursem NBP w dniu dokonania  wpłaty)
Kategoria kameralna (Zespoły akordeonowe)
210,00 zł (lub równowartość w euro zgodnie z kursem NBP w dniu dokonania wpłaty) od całego zespołu                                                                                    (przy tytule wpłaty proszę dopisać nazwiska członków zespołu).
na konto: Miejski Dom Kultury, ING Bank Śląski S.A. Oddział w Czechowicach-Dziedzicach
Nr 84 1050 1256 1000 0001 0263 5281, tytuł wpłaty: „Konkurs akordeonowy”
do dnia 15 lipca 2014 r. (po potwierdzeniu przez organizatora zgodności nadesłanej karty uczestnictwa
z regulaminem konkursu),
Uczestnik występujący w obu kategoriach wpłaca obydwie należności.
c) przygotowanie programu konkursowego zgodnie z wymaganiami repertuarowymi,
d) podpisanie w Biurze Festiwalu przed występem konkursowym oświadczenia o akceptacji warunków konkursu ujętych w regulaminie oraz zgody na wykorzystanie i przetwarzanie danych osobowych w celach promocyjnych konkursu, zgodnie z Ustawą  z dnia 29.08.1997r. „O ochronie danych osobowych” (t.j. Dz. U.
z 2002r. Nr 101 poz.926).
Tylko osoby spełniające wymagania Regulaminu Konkursu będą dopuszczone do uczestnictwa w Konkursie.

6. Wymagania repertuarowe
KATEGORIA SOLISTYCZNA
ETAP I
1.    Andrzej Krzanowski – Katedra (III Księga na akordeon, PWM, 1983, 6’)
2.    Dowolny utwór o charakterze wirtuozowskim (dopuszcza się wykonanie transkrypcji).
3.    Utwór kompozytora z kraju, z którego pochodzi lub który reprezentuje uczestnik (dopuszcza się również utwory skomponowane na akordeon solo z zastosowaniem technologii elektronicznych
- w tym przypadku organizatorzy zapewniają wyłącznie nagłośnienie w systemie dwukanałowym stereo).
Czas trwania etapu I: do 25 min.
ETAP II
1.    Jeden lub kilka dowolnie wybranych utworów Andrzeja Krzanowskiego (poza Katedrą). Możliwy jest wybór jednej lub kilku części cyklu.
2.    Program dowolny składający się z jednej lub kilku oryginalnych kompozycji na akordeon solo (dopuszcza  się również utwory skomponowane na akordeon solo z zastosowaniem technologii elektronicznych - w tym przypadku organizatorzy zapewniają wyłącznie nagłośnienie w systemie dwukanałowym stereo).
Czas trwania programu etapu II: do 25 min.
Program konkursowy może zawierać tylko utwory na akordeon solo. Dopuszcza się wykonanie programu konkursowego z nut. W przypadku wykonania utworu wydanego wymagane jest posiadanie przez uczestników oryginalnego wydania prezentowanej kompozycji. Na prośbę Jurorów kandydaci zobowiązani są do przedłożenia nut wykonywanych utworów (za wyjątkiem kompozycji A. Krzanowskiego).
Wykaz wydanych utworów Andrzeja Krzanowskiego jest podany w dalszej części Regulaminu.

KATEGORIA KAMERALNA (ZESPOŁY AKORDEONOWE)
1.    Andrzej Krzanowski – do wyboru jeden z następujących utworów:
Studium IV na duet akordeonowy (II Księga na akordeon, PWM, 1982, 18’)
Taniec góralski na duet akordeonowy (IV Księga na akordeon, PWM, 1985, 5’)
Wiatr echo niesie po polanie na duet akordeonowy (IV Księga na akordeon, PWM, 1985, 8’)
Toccata na trzy akordeony(IV Księga na akordeon, PWM, 1985, 4’30’’)
Alkagran czyli Jedno miejsce na prawym brzegu Wisły na kwintet akordeonowy (V Księga na   
akordeon, PWM, 1988, 12’)
Chorał na kwintet akordeonowy(IV Księga na akordeon, PWM, 1985, 6’)
Nokturn, Preludium i Fuga na kwintet akordeonowy (II Księga na akordeon, PWM, 1982, 20’)
Studium V na kwintet akordeonowy (II Księga na akordeon, PWM, 1982, 10’)
Trzy utwory na kwintet akordeonowy (V Księga na akordeon, PWM, 1988, 9’30’’)
2.    Program dowolny składający się z jednej lub kilku oryginalnych kompozycji na zespół akordeonowy. Dopuszcza się również utwory skomponowane na zespół akordeonowy z zastosowaniem technologii elektronicznych (w tym przypadku organizatorzy zapewniają wyłącznie nagłośnienie w systemie dwukanałowym stereo).
Czas trwania programu: do 30 min.
W przypadku wykonania utworu wydanego wymagane jest posiadanie przez uczestników oryginalnego wydania prezentowanej kompozycji. Na prośbę Jurorów kandydaci zobowiązani są do przedłożenia nut wykonywanych utworów (za wyjątkiem kompozycji A. Krzanowskiego).

7.  Nagrody

KATEGORIA SOLISTYCZNA
I Nagroda 10 000 zł
II Nagroda 7 000 zł
III Nagroda 4 000 zł

KATEGORIA ZESPOŁY AKORDEONOWE
I Nagroda 7 000 zł
II Nagroda 5 000 zł
III Nagroda 3 000 zł

W przypadku ustalenia przez Jury nagród ex aequo o wysokości nagród decydują Organizatorzy Konkursu.
W przypadku nie przyznania którejkolwiek z nagród Jury zastrzega sobie prawo do przyznania nagród dodatkowych i wyróżnień. Przewidziana jest również nagroda specjalna za najlepszą interpretację kompozycji Andrzeja Krzanowskiego.
Nagrody podlegają opodatkowaniu zgodnie z aktualnymi przepisami. Laureaci Konkursu otrzymają „Dyplom Laureata”, pozostali uczestnicy „Dyplom Uczestnictwa”. Nagrodzeni uczestnicy zobowiązani są do udziału w Koncercie Laureatów.

8. Jury Konkursu
Skład Jury zostanie podany w terminie późniejszym Jury działa w oparciu o Regulamin Pracy Jury
VIII Konkursu Akordeonowego im. A. Krzanowskiego. Decyzje Jury są niepodważalne, ostateczne i nie podlegają zaskarżeniu.

9.  Dokumentacja audiowizualna.
Organizatorzy Konkursu zastrzegają sobie prawo do wszelkiej rejestracji przesłuchań konkursowych oraz nieodpłatnej emisji audiowizualnej w Internecie i na antenie Radia i Telewizji, a także do wykorzystania dokumentacji  fotograficznej konkursu w celach promocyjnych.

10.  Koszty pobytu i wyżywienia
Uczestnicy konkursu pokrywają koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia we własnym zakresie. Laureatom kategorii solistycznej organizatorzy pokrywają koszty noclegów 1/2 i 2/3 października, laureatom kategorii kameralnej – 2/3 października.

11. Adres Konkursu
VIII Konkurs Akordeonowy im. A. Krzanowskiego
Miejski Dom Kultury
ul. Niepodległości 42
43-502 Czechowice-Dziedzice
tel/fax +48 32 215 32 85
e-mail: biuro@alkagran.pl

12. Informacje
Wszelkich informacji na temat konkursu udzielają:
- w sprawach programowych Grażyna Krzanowska, tel. 502 36 00 44 oraz Jagna Krzanowska, tel. 535 99 50 44
e-mail: alkagran@op.pl
- w sprawach organizacyjnych Sekretariat Miejskiego Domu Kultury tel./fax 0 32 215 32 85,
e-mail: biuro@alkagran.pl
www.alkagran.pl



UTWORY NA AKORDEON SOLO ANDRZEJA KRZANOWSKIEGO
OPUBLIKOWANE PRZEZ POLSKIE WYDAWNICTWO MUZYCZNE W KRAKOWIE


I  KSIĘGA na akordeon
Fuga - Fantazja nr 2 (6')
Kanon (1'20’’)
Preludium (2'30’’)
Sonata (12')
Studium II (14'30’’)
Studium III (15')

III  KSIĘGA na akordeon
Chorał (5'30’’)
Cztery bagatele (6')
Kanon (3')
Katedra (6')
Nokturn i scherzo (5')
Oda (4'30’’)
Sonata di concerto (9'30’’)
Sonatina (11')
Taniec (2'30’’)
Tryptyk (10')
Trzy medytacje (22')

IV KSIĘGA na akordeon
Impresje zimowe (13'30’’)

V KSIĘGA na akordeon
Adagio (2'30’’)
Capriccio (6'30’’)
Impresje wiosenne (5')

VI  KSIĘGA na akordeon
Impresje jesienne (na amplifikowany akordeon basowy) (9')
Larghetto (3')
Niech żyje i wzrasta (Preludium) (2')
Relief I (7')
Relief II (japoński) (5')
Relief VI (na amplifikowany akordeon basowy) (13')

***

Divertimento (10')
Rapsodia (współautor Grażyna Krzanowska) (4'10’’)
Sonata breve (współautor Grażyna Krzanowska) (6'30’’)
II  Sonatina (9'30’’)
II Sonata (14’)

***

Utwory są do nabycia tutaj.

UTWORY OPUBLIKOWANE PRZEZ INNE WYDAWNICTWA
Cztery nowele (7'30’’) - Opera Tres, Madryt
Trzy etiudy (5') - Berben Edition, Ancona
Gakkaj, utwory dla dzieci (11') - Agencja Autorska Warszawa
Kalangra, utwory dla dzieci (19') - Agencja Autorska Warszawa

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.