PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Festiwal Musica Polonica Nova

2014-03-31

W dniach 4-12 kwietnia we Wrocławiu odbywać się będzie 29. Musica Polonica Nova, festiwal będący prawdziwym świętem polskiej muzyki współczesnej. Na koncertach zabrzmią utwory m.in. Agaty Zubel, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Wojciecha Kilara i Tadeusza Wieleckiego.

 

Dyrektorem naczelnym festiwalu jest Andrzej Kosendiak, zaś dyrekcję artystyczną sprawuje Szymon Bywalec. Między 4 a 12 kwietnia na jedenastu koncertach zostanie zaprezentowanych ponad pięćdziesiąt kompozycji – w tym kilkanaście prawykonań.

Pierwszego dnia festiwalu odbędzie się panel dyskusyjny poświęcony spuściźnie Andrzeja Chłopeckiego, który był dyrektorem artystycznym festiwalu. Tego samego dnia odbędzie się koncert in memoriam, na którym po raz pierwszy zabrzmi m.in. utwór Tadeusza Wieleckiego „Przędzie się nić… IV na kontrabas i zespół kameralny (2012).

5 marca na koncercie „Ezoteryczni outsiderzy” przypomniana zostanie twórczość Barbary Buczek, jednej z najbardziej oryginalnych polskich kompozytorek XX wieku.

Utwór „Fantasmagoria” na fortepian preparowany i perkusję (1970-1971) Kazimierza Serockiego wykonają na koncercie 6 kwietnia Małgorzata Walentynowicz (fortepian) i Agnieszka Koprowska-Born (perkusja).

Utwór „Dziennik zapełniony w połowie” na wiolonczelę, perkusję i smyczki Aleksandra Nowaka zostanie prawykonany 10 kwietnia w ramach festiwalu Musica Polonica Nova.W partii solowej wiolonczeli usłyszymy Magdalenę Bojanowską, a Wrocławską Orkiestrę Kameralną „Leopoldinum” poprowadzi Ernst Kovacic.

Również 10 kwietnia na koncercie „Trzecie miejsce po przecinku, czyli jedna Bródka” zabrzmi utwór kompozytora, który w 2013 roku nawiązał współpracę z naszym wydawnictwem, Sławomira Kupczaka pt. „Trzecie miejsce po przecinku” na klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję – będzie to prawykonanie tego utworu.

„Koncert na flet i orkiestrę” Pawła Mykietyna – utwór prawykonany w listopadzie zeszłego roku w Łodzi – zostanie ponownie wykonany na koncercie 11 kwietnia. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Benjamin Shwartz, w partiach solowych fletu usłyszymy Łukasza Długosza i Agatę Kielar-Długosz.

Koncert finałowy będzie prawdziwą ucztą dla melomanów. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Michała Klauzy oraz Mateusz Borowiak (fortepian), Arkadiusz Adamski (klarnet) i Chór Żeński Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. K. Szymanowskiego w Katowicach (Mirosława Knapik – przygotowanie chóru) wykonają 4 utwory. Będą to: „Upstairs – Downstairs” na 2 chóry dziewczęce lub chłopięce i orkiestrę (1971) Wojciecha Kilara, „Koncert fortepianowy” (1962) Andrzeja Panufnika oraz dwa dzieła, które wyszły spod pióra kompozytorów urodzonych w latach 70. XX wieku - „Concerto 2000" na klarnet i orkiestrę symfoniczną (2000) Marcela Chyrzyńskiego oraz „IN” na wielką orkiestrę symfoniczną (2013) Agaty Zubel.

W programie ponadto znalazły się „ReVerse 4" na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2014) oraz „Flow 3"" na gitarę elektryczną, klarnet basowy i elektronikę (2014) Adama Porębskiego (laureata Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego), „Satin” na wiolonczelę i akordeon (2011) Aleksandra Nowaka, „Kooperatywa II” na wiolonczelę i akordeon (2010) Wojciecha Ziemowita Zycha, „e” na klarnet basowy, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2007) Macieja Jabłońskiego. 

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.