Aktualności
„Młodzi na poważnie” i inne wrześniowe koncerty w Filharmonii Krakowskiej
2014-09-16
28 września w Filharmonii Krakowskiej w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej odbędzie się koncert z muzyką filmową Wojciecha Kilara, Macieja Zielińskiego, Jamesa Hornera, Lalo Schifrina, Harry’ego Gregsona–Williamsa, Hansa Zimmera i Jamesa Newtona Howarda.
Złożona z uczniów krakowskich szkół muzycznych FMF Youth Orchestra pod dyrekcją Moniki Bachowskiej wykona następujące utwory:
Lalo Schifrin — Mission: Impossible Theme
Wojciech Kilar — Ziemia Obiecana: Walc
Maciej Zieliński — Suita Kryminalni
Maciej Zieliński — Komedie romantyczne: najpiękniejsze tematy — Dlaczego nie?, Tylko mnie kochaj, Nigdy w życiu
Wojciech Kilar — Trędowata: Walc
Wojciech Kilar — Kroniki wypadków miłosnych: Temat Witek i Agatka
Harry Gregson–Williams — Opowieści z Narnii: Książę Kaspian
Wojciech Kilar — Bilans kwartalny
Wojciech Kilar — Rodzina Połanieckich
James Horner — Titanic
Wojciech Kilar — Pan Tadeusz: Polonez
Hans Zimmer / James Newton Howard — Mroczny Rycerz
27 września koncertem o godzinie 18:00 zainaugurowany zostanie Sezon Artystyczny 2014/2015
repertuar:
Piotr Czajkowski – I Koncert fortepianowy b-moll op. 23
Karol Szymanowski – Harnasie op. 55
wykonawcy:
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Michał Dworzyński – dyrygent
Lilya Zilberstein – fortepian
Tadeusz Szlenkier – tenor
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz
29 i 30 września 2014, godz. 19.30 odbędą się koncerty w ramach Wieczorów Kameralnych - Krakowska Jesień Muzyczna
29 września
wykonawcy:
Jan Kalinowski – wiolonczela
Marek Szlezer – fortepian
repertuar:
Fryderyk Chopin – Sonata g-moll op. 65
Claude Debussy – Sonata
Anna Zawadzka-Gołosz – Eseje o ziemi i o niebie
Wojciech Widłak – Wszystkie złości moje
30 września
wykonawcy:
Agnieszka Kawula – fortepian
Błażej Kociuban – skrzypce
Marta Nagawiecka – wiolonczela
repertuar:
Sergiej Rachmaninow – Trio Elegijne nr 1
Andrzej Panufnik – Trio op. 1 **
Fryderyk Chopin – Trio g-moll op. 8
Rezerwacja biletów:
Dział Promocji Filharmonii, tel. 12 619 87 22, e-mail: widownia@filharmonia.krakow.pl
www.filharmonia.krakow.pl
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.