PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nagrania utworów Wojciecha Kilara dostępne w NINATECE!

2015-03-20

Wyjątkowa kolekcja poświęcona twórczości Wojciecha Kilara miała swoją premierę w NINATECE 18 marca. Serwis z nagraniami wybitnego kompozytora powstał dzięki współpracy Narodowego Instytutu Audiowizualnego, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Polskiego Radia.


Kolekcja stworzona w ramach portalu NINATEKA.PL stanowi największą bazę nagrań polskiego kompozytora dostępną on-line. Zdigitalizowane w wysokiej jakości nagrania uzupełnione są przystępnymi opisami, materiałami filmowymi oraz playlistami, które sprawiają, że muzyczna podróż po twórczości Wojciecha Kilara jest jeszcze przyjemniejsza.

Kolekcja Wojciecha Kilara to coś więcej niż obszerne internetowe archiwum. Twórczość Wojciecha Kilara została bowiem na nowo zbadana i opracowana przez zespół muzykologów pod kierunkiem dr hab. Iwony Lindstedt. Wykorzystano między innymi nowo odkryte materiały z archiwum prywatnego kompozytora. Kolekcję wzbogacają także niepublikowane dotychczas zdjęcia, szczegółowe omówienia utworów, wypowiedzi samego autora oraz opinie krytyków i muzykologów.

Serwis zawiera ponad 130 utworów: od znanych z ekranu popularnych melodii filmowych, po awangardowe Riff62 i Upstairs-Downstairs, czy inspirowane folklorem utwory Orawa, Krzesany i Kościelec 1909.

W sposób szczególny wyróżniono w serwisie muzykę filmową Kilara. Zakładka „Muzyka filmowa” gromadzi teksty dotyczące najważniejszych kompozycji napisanych przez Kilara do polskich i zagranicznych filmów, takich jak: Nikt nie woła Kazimierza Kutza, Lalka Wojciecha Jerzego Hasa, Struktura kryształu Krzysztofa Zanussiego, Ziemia obiecana, Pan Tadeusz Andrzeja Wajdy, Śmierć i dziewczyna i Dziewiąte wrota Romana Polańskiego, a także Dracula Francisa Forda Coppoli i Portret damy Jane Campion. Tekstom towarzyszą nagrania oraz około 120 fragmentów filmów z motywami muzycznymi autorstwa Kilara.

Jak podkreśla Jan Topolski, autor tekstów o muzyce filmowej Kilara:
Kilar jak żaden inny kompozytor w XX wieku wpłynął na kształt i brzmienie polskich filmów. Jego marsze nadały im tempo i rytm, a następnie – w tan porwały walce, tanga, polonezy, salta i mazury. Nie sposób wyobrazić sobie dzieł Zanussiego, Kutza czy Wajdy bez motywów Kilara, z których wiele wiedzie przedłużony żywot poza ekranem (o weselach i studniówkach nie wspominając).

Kolekcja Wojciecha Kilara jest owocem współpracy Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA), Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Polskiego Radia. Powstała w ramach portalu NINATEKA.PL - głównej platformy udostępniania przez NInA zasobów polskiego dziedzictwa audiowizualnego i audialnego.

Serdecznie zapraszamy do odwiedzania serwisu: http://ninateka.pl/kolekcje/kilar 

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.