Aktualności
"Młodzi na poważnie" - koncert na Festiwalu Muzyki Filmowej
2015-05-21
Już po raz drugi w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie (27-31 maja) odbędzie się koncert "Młodzi na poważnie", podczas którego orkiestra młodzieżowa pod dyrekcją Moniki Bachowskiej wykona kompozycje Michala Lorenca i Krzesimira Dębskiego, napisane dla czołowych polskich hitów filmowych ostatnich kilkunastu lat.
Podczas koncertu w Filharmonii Krakowskiej zabrzmią tematy do filmów takich jak "Bandyta", "Psy", "Ojciec Mateusz", które skomponował Michał Lorenc oraz temat do filmu "Ogniem i mieczem" Krzesimira Dębskiego.
FMF Youth Orchestra zagra na poważnie, nie usłyszycie wprawek ani muzyki z bajek, lecz suity z wybitnych filmów polskiej kinematografii. Koncert jest efektem wspólnej inicjatywy Krakowskiego Biura Festiwalowego, Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
To już druga edycja koncertu, który odbędzie się podczas Festiwalu Muzyki Filmowej. W zeszłym roku młodzi muzycy zagrali tematy stworzone przez Wojciecha Kilara i Macieja Zielińskiego:
Podczas Festiwalu Muzyki Filmowej 28 maja odbędzie się koncert poświęcony muzyce z filmów Andrzeja Wajdy. Scoring4Wajda będzie próbą opowiedzenia dorobku wybitnego reżysera poprzez pryzmat muzyki wykorzystanej w filmach oraz osobowości kompozytorów, z którymi współpracował. Podczas gali zabrzmią specjalnie przygotowane suity koncertowe tak znakomitych twórców jak: Stanisław Radwan, Wojciech Kilar, Zygmunt Konieczny, Krzysztof Komeda, Andrzej Korzyński, Paweł Mykietyn czy Krzysztof Penderecki. W programie znajdzie się muzyka pisana do filmów i spektakli Wajdy, m.in.: Wesela, Ziemi Obiecanej, Pana Tadeusza, Zemsty, Smugi cienia, Nocy listopadowej, Niewinnych Czarodziejów, Polowania na muchy, Człowieka z marmuru, Tataraku i Katynia. Muzykę z najważniejszych filmów reżysera usłyszymy w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha.
W trakcie koncertu w ICE Kraków po raz pierwszy zostanie wręczona Nagroda im. Wojciecha Kilara ufundowana przez miasta Kraków, Katowice i Wytwórnię Filmową Alvernia Studios, która w tym roku powędruje do Elliota Godenthala.
Szczegółowy program Festiwalu Muzyki Filmowej: http://fmf.fm/
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.