Aktualności
Lato z polską muzyką
2015-07-14
W lipcu i sierpniu mają miejsce liczne koncerty i wydarzenia muzyczne, które pozwalają na spędzanie czasu wolnego z najlepszą polską muzyką.
Wszystkie ciekawe koncerty i wydarzenia znajdują się w naszym kalendarium koncertowym, tutaj szczególnie chcieliśmy zwrócić uwagę na kilka cyklicznych spotkań i festiwali muzycznych, na których prezentowany jest dorobek artystyczny polskich twórców.
Do 18 lipca trwa Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, na którym usłyszeliśmy m.in. Ukiyo-e Marcela Chyrzyńskiego i Orawę Wojciecha Kilara. Na wielki koncert finałowy szykowane jest Te Deum Wojciecha Kilara.
Podczas festiwalu Muzyka Polska na Żuławach, który rozpoczyna się już 17 lipca, publiczność uraczona zostanie przepięknymi Czterema sonetami miłosnymi Tadeusza Bairda oraz jednym z największych „hitów” tego kompozytora, czyli suitą Colas Breugnon. Ponadto w programie festiwalu znalazła się Serenada na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza, która zabrzmi również 29 sierpnia podczas festiwalu Wawel o zmierzchu w Krakowie.
Festiwal Energa Sopot Classic powstał w 2011 roku, stawiając sobie za cel zaproponowanie odbiorcom kultury wysokiej spotkania z trendami wykonawczymi Polski i Europy. W tym roku na koncercie 5 sierpnia publiczność będzie mogła wysłuchać utworu Przystępuję do Ciebie na mezzosopran i orkiestrę smyczkową Eugeniusza Knapika, który wykonają Urszula Krygier i Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod dyrekcją Rodriga Tomilla.
Ci, którzy wybrali odpoczynek w Tatrach, będą mogli w dniach 25 lipca – 2 sierpnia skorzystać z oferty programowej festiwalu XXXVIII Dni Muzyki Karola Szymanowskiego. Podczas koncertu finałowego zabrzmi wykonywane po raz pierwszy Trio concerto na klarnet, róg, fortepian i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego, a w ciągu festiwalowych dni będzie można posłuchać utworów Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej (Mater Dei), patrona festiwalu Karola Szymanowskiego (Harnasie w wersji na dwa fortepiany), Wojciecha Kilara (Orawa), Mieczysława Karłowicza (Serenada na orkiestrę smyczkową), Witolda Lutosławskiego (Pięć melodii ludowych i Uwertura smyczkowa) i Henryka Mikołaja Góreckiego (Trzy utwory w dawnym stylu).
W dniach 15-31 sierpnia odbywa się festiwal Muzyka w Starym Krakowie, na którym również obecna jest polska muzyka. 25 sierpnia Krakowskie Trio Stroikowe wykona utwory Witolda Lutosławskiego i Antoniego Szałowskiego, 30 sierpnia zaś Zespół Instrumentów Dętych wykona Cassazione per Natale Zbigniewa Bujarskiego.
Odbywający się w dniach 15-29 sierpnia festiwal Chopin i jego Europa pod hasłem „Przed wielkim Konkursem. Od Chopina do Skriabina” to muzyczne odliczanie do XVII Konkursu Chopinowskiego, który zacznie się 1 października. Na koncertach festiwalowych usłyszymy znakomitą polską muzykę XIX wieku. Oprócz dzieł patrona festiwalu Fryderyka Chopina (Koncert fortepianowy e-moll op. 11, Koncert fortepianowy f-moll op. 21 oraz utwory solowe) będą to utwory Henryka Wieniawskiego (II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22, Legenda op. 17, Polonez D-dur op. 4), Mieczysława Karłowicza (Symfonia e-moll "Odrodzenie" op. 7), Ignacego Jana Paderewskiego (Sonata skrzypcowa a-moll op. 13, Mazurek a-moll, Krakowiak fantastyczny, Koncert fortepianowy a-moll op. 17), Michała Kleofasa Ogińskiego (Polonez d-moll nr 10, Polonez c-moll nr 6, Polonez d-moll nr 16), Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego (Fantazja na tematy z opery „Don Giovanni” op. 59) i Karola Lipińskiego (Mazurek es-moll).
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.