Aktualności
„Muzyka pod Liberatorem”: Koncert muzyki Jana Krenza
2016-05-05
24 maja zapraszamy do Muzeum Powstania Warszawskiego na wieczór z utworami Jana Krenza – wybitnego polskiego kompozytora i wszechstronnego dyrygenta. Wykona je jeden z najbardziej interesujących i utalentowanych kwartetów smyczkowych: Royal String Quartet.
Obchodzący w tym roku 90. urodziny Jan Krenz najpierw debiutował jako kompozytor, a później dyrygent. W okresie okupacji niemieckiej był uczniem Zbigniewa Drzewieckiego (fortepian) i Kazimierza Sikorskiego (kompozycja). W 1943 roku na koncercie konspiracyjnym w Warszawie wykonano jego I Kwartet smyczkowy. W dorobku kompozytora znajdują się utwory solowe, kameralne, wokalno-instrumentalne, chóralne i orkiestrowe.
Jako dyrygent już w pierwszych latach po wojnie przyczynił się do animacji życia muzycznego w Polsce. W latach 1949-1968 był związany z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, a od 1968 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego i pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego, współpracował również z Filharmonią Narodową i Sinfonią Varsovia. Gościnnie występował z orkiestrami na całym świecie i jako wszechstronny mistrz batuty poprowadził prawykonania wielu utworów współczesnych. Wielkie uznanie szerokiej publiczności zyskał także jako autor muzyki teatralnej i filmowej (m.in. Kanał Andrzeja Wajdy, Eroica czy Zezowate szczęście Andrzeja Munka).
Podczas koncertu z cyklu „Muzyka pod Liberatorem” muzykę Jana Krenza usłyszymy w wykonaniu Royal String Quartet. W Sali pod Liberatorem zabrzmi utwór z roku 1983 Musica da camera per quartetto d’archi.
Zespół Royal String Quartet, nominowany do prestiżowej nagrody Royal Philharmonic Society, to jeden z najbardziej dynamicznie działających kwartetów smyczkowych na świecie. W swoim repertuarze łączy wybitne dzieła przeszłości i muzykę współczesną, odważnie przekraczając granice gatunków. Royal String Quartet regularnie bierze udział w wielu renomowanych festiwalach w Polsce i za granicą, nagrywa i koncertuje z wybitnymi artystami oraz jest laureatem szeregu nagród i wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach.
Organizatorami cyklu „Muzyka pod Liberatorem” są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne, zaś partnerem TVP Kultura.
Koncert odbędzie się 24 maja (wtorek) o godz. 19:00 w Sali pod Liberatorem Muzeum Powstania Warszawskiego (ul. Grzybowska 79, Warszawa). Wstęp wolny.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.