PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

59. „Warszawska Jesień”

2016-09-05

Organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich Festiwal „Warszawska Jesień” to jedno z najbardziej prestiżowych polskich wydarzeń muzycznych o zasięgu międzynarodowym, poświęcone muzyce współczesnej. Tegoroczna, 59. edycja odbędzie się w dniach 16-24 września.

 

Festiwal zainaugurują „Lasy deszczowe. Koncert na dwa flety i orkiestrę” Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Flecistom Agacie Kielar-Długosz i Łukaszowi Długoszowi towarzyszyć będzie sopranistka Joanna Freszel i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka. Główną rolę w tym roku odegra jednak opera.


W bogatej festiwalowej ofercie znaleźć można dzieła sceniczne i parasceniczne – od miniopery, przez teatr instrumentalny, aż do najbardziej skomplikowanych w formie i treści utworów multimedialnych. 17 września odbędzie się warszawska premiera „Czarodziejskiej Góry” Pawła Mykietyna – opery powstałej na kanwie słynnej powieści Thomasa Manna. Równie ciekawie zapowiada się „Zagubiona autostrada”, utwór z librettem noblistki Elfriede Jelinek i muzyką jednej z czołowych współczesnych kompozytorek Olgi Neuwirt, multimedialna opera „Aaron S” Sławomira Wojciechowskiego czy mikroopera dla dzieci „Milcząca rybka” Jarosława Siwińskiego, prezentowana w ramach „Małej Warszawskiej Jesieni”. Centralnym punktem festiwalu będą dwie opery Salvatore Sciarrino – „Infinito nero” oraz „Luci mie traditrici”. Oprócz nich usłyszymy też dzieła instrumentalne kompozytora – w finale zostanie wykonany jego utwór „Shadow of Sound”.


W planie tegorocznej edycji uwzględniono wiele dodatkowych, poza koncertowych propozycji, m.in. spotkania z kompozytorami i promocję płyty „Adam Kośmieja: Serocki – Complete works for Solo Piano”, z dziełami jednego z najbardziej cenionych kompozytorów awangardowych XX wieku, Kazimierza Serockiego. Na wydanym przez wytwórnię DUX krążku znalazły się utwory: „Sonata” (1955) – dedykowana Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu z okazji dziesięciolecia działalności, cykl miniatur dla dzieci „Krasnoludki” (1953), „Suity preludiów” (1952) i „A piacere” (1963).


59. Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” zagości w wielu miejscach Warszawy, m.in. w Filharmonii Narodowej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Fabryce Trzciny, Basenie Artystycznym, Królikarni, Centrum Sztuki Współczesnej, Zachęcie i w Teatrach – Nowym i IMKA.


Szczegółowe informacje dotyczące programu wydarzenia uzyskać można na stronie internetowej „Warszawskiej Jesieni”.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.