Aktualności
„super [P|PE(s)]” Andrzeja Kwiecińskiego - prawykonanie
2017-09-14
20 września, w ramach 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, zostanie wykonany nowy utwór Andrzeja Kwiecińskiego: „super [P|PE(s)]”.
Oto co kompozytor zdradził przed koncertem:
„Kiedyś jeden z muzyków powiedział mi, że wykonując mój utwór, czuł się, jakby grał w grę zręcznościową na konsoli: ciągle nowe, ale ciągle nieregularnie powtarzające się gesty, chwyty, szybkie zmiany nacisku i dynamiki, nowe metrum co takt... Przypomniało mi to oryginalną grę Super Mario Bros., której połamana rytmika i uproszczona melodyka stały się inspiracją do całej rodziny utworów; traktuję je także jako chwilę oddechu i zabawy pomiędzy większymi formami. W krajobrazie Super Mario Bros. bardzo ważnym elementem są rury, poprzez które porusza się główny bohater - hydraulik. W super [P|PE(s)] postanowiłem wprowadzić do zespołu pipes, czyli rury, w formie bum-bum rurek. Są one dalekimi echami klasycznych instrumentów dętych, a ich konkretne stroje ułatwiają integrację; jednocześnie flety grają bez główek, a klarnety bez ustników. W ostatnim czasie oprócz reinterpretacji barokowych interesuje mnie szczególnie zjawisko nazywane przeze mnie harmonią fantomową (phantom harmony) - za medycznym terminem opisującym doznania po amputacji w nieistniejącej już kończynie, takie jak ból, drganie czy nawet wrażenie dotykania przedmiotów. Zadęcie w instrumenty dęte drewniane czy bum-bum rurki, podobnie jak flażolety na fortepianie czy smyczkach kreują wrażenie określonych wysokości dźwięku i związane z nimi harmonie, lecz nigdy nie jest to prosta aluzja czy nawet dekonstrukcja dur-moll, ale tylko jej dalekie echo. [P|PE(s)] traktuję jako oznaczenie rodziny spokrewnionych ludycznych utworów, których protoplastą jest kwartet smyczkowy [P|PE(s)] napisany dla wspaniałego Lutosławski Quartet. Po nim nastąpił minikoncert czy koncert kieszonkowy na skrzypce i mały zespół super [P|PE(s)] DEMO, napisany na zamówienie Radio France, z którego wyrósł bezpośrednio utwór super [P|PE(s)]. Szereg rytmicznych i lekkich preludiów stanowi kolejne poziomy tej samej gry, w której wciąż powtarzają się (choć nigdy dosłownie!) pewne zręcznościowe figury, prowadząc do części zasadniczej, która je komentuje i kontekstuje. Czy to master level osiągany po przejściu całego świata lub wpisaniu specjalnego kodu, czy przejście za kulisy gry - odpowiedzi na te pytania pozostawiam słuchaczom.
super [P|PE(s)] został napisany na zamówienie Orkiestry Muzyki Nowej, a dedykowany jest mojemu drogiemu przyjacielowi Ashotowi.”
Szczegóły dostępne są na stronie festiwalu.
fot. Jędrzej Sokołowski
Najczęściej czytane:
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.