Aktualności
Paweł Mykietyn z Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida 2017
2017-09-27
Już po raz szesnasty Samorząd Województwa Mazowieckiego przyznał Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida. Statuetki wręczono 25 września podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie. Gościem honorowym był Jacek Bocheński – prozaik, eseista, publicysta i tłumacz, zdobywca tegorocznej nagrody „Dzieło życia” za całokształt twórczości.
Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida przyznawane są corocznie za wybitne dzieła bądź kreacje artystom tworzącym lub mieszkającym na Mazowszu. Celem i ideą nagrody jest przede wszystkim ukazywanie i promocja wybitnych dzieł i artystów mazowieckich – z pochodzenia lub wyboru – przyczyniających się do wzrostu rangi regionu na mapie kulturalnej Polski i Europy.
W kategorii Muzyka nagrodę zdobył w tym roku kompozytor Paweł Mykietyn za operę Czarodziejska Góra, (Warszawska Jesień 2016). Uczeń prof. Włodzimierza Kotońskiego, absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie. Komponował m.in. dla Polskiego Radia, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, festiwalu Warszawska Jesień, artystów takich jak Jerzy Artysz czy Elżbieta Chojnacka. Autor muzyki do spektakli teatralnych (Krzysztofa Warlikowskiego, Piotra Cieślaka, Grzegorza Jarzyny) oraz filmów (m.in. Ono, 33 sceny z życia i W imię… Małgorzaty Szumowskiej, Tatarak i Wałęsa. Człowiek z nadziei Andrzeja Wajdy czy Essential Killing Jerzego Skolimowskiego).
W kategorii Literatura nagrodę zdobył Dariusz Suska za tom poetycki Ściszone nagle życie (Wydawnictwo Znak). Poeta, prozaik, krytyk literacki publikujący m.in. w „Lampie i Iskrze Bożej”, „Res Publice Nowej” czy „Tygodniku Powszechnym”. Zadebiutował w 1992 r. tomikiem Rzeczy, które były światem, będącym wyrazem młodzieńczej fascynacji twórczością Zbigniewa Herberta. Wydał również pięć innych zbiorów poezji. Za tomik Wszyscy nasi drodzy zakopani otrzymał w 2002 r. nagrodę Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek. Był dwukrotnie nominowany do Nagrody Literackiej Nike.
Laureatem w kategorii Sztuki plastyczne, za wystawę Wrota Miłosierdzia w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, został Kazimierz Gustaw Zemła – jeden z najbardziej znanych współczesnych polskich rzeźbiarzy. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uczył do 2002 r. Specjalizuje się w rzeźbie pomnikowej, sakralnej i studyjno-kameralnej. Autor m.in.: Pomnika Powstańców Śląskich w Katowicach, Czynu Polaków w Szczecinie, Polegli Niepokonani na warszawskiej Woli, Monte Cassino w Warszawie, Henryka Sienkiewicza w warszawskich Łazienkach. Miał ponad 60 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Brał udział w ponad 20 wystawach międzynarodowych i 50 wystawach krajowych.
W kategorii Teatr nagrodą uhonorowany został Maciej Prus za reżyserię spektaklu Madame de Sade w Teatrze Narodowy w Warszawie. Jest aktorem i reżyserem. Studiował także historię sztuki. Asystował Konradowi Swinarskiemu przy realizacji Nie-boskiej komedii. Był też związany z Teatrem Laboratorium 13 Rzędów Jerzego Grotowskiego. Jako reżyser zadebiutował inscenizacją Pierwszego dnia wolności Leona Kruczkowskiego w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie-Słupsku. Swoje spektakle reżyserował w wielu teatrach na terenie całej Polski. Ma na swoim koncie również liczne inscenizacje operowe. Jest laureatem wielu nagród, m.in. Nagrody im. Konrada Swinarskiego za sezon 1978/1979 za reżyserię spektaklu Noc listopadowa.
Szczególnym wyróżnieniem jest nagroda „Dzieło życia” przyznawana za całokształt twórczości. W tym roku jej laureatem został Jacek Bocheński – prozaik, eseista, publicysta, tłumacz, działacz opozycji demokratycznej w PRL. Debiutował w 1949 r. zbiorem opowiadań Fiołki przynoszą szczęście. Jego najwyżej cenione książki to Boski Juliusz: zapiski antykwariusza oraz Nazo poeta. Napisał też m.in. Kaprysy starszego pana, Pożegnanie z panną Syngilu albo Słoń a sprawa polska, Trzynaście ćwiczeń europejskich, Tyberiusz Cezar, Zapamiętani, Antyk po antyku (nominowana do Nagrody Literackiej Nike). W latach 70. – obok kilku innych wybitnych artystów – stanął na czele rodzącej się wówczas opozycji demokratycznej. Brał czynny udział w akcjach protestacyjnych środowisk twórczych (jest jednym z założycieli i redaktorów „Zapisu” – najważniejszego czasopisma ukazującego się w PRL poza cenzurą). Laureat wielu nagród i odznaczeń.
Więcej szczegółów na www.norwid.mazovia.pl
fot. © by Anita Kot
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.