PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kompozytor miesiąca – Marta Ptaszyńska

2019-11-04

Listopad: spadają ostatnie liście z drzew, a wraz z nimi kartki z kalendarza. W Polskim Wydawnictwie Muzycznym oznacza to jedno: zmianę bohatera akcji KOMPOZYTOR MIESIĄCA. Od dzisiaj ze zwiększoną częstotliwością przyglądamy się twórczości i słuchamy utworów Marty Ptaszyńskiej.

 

 

To przyjemne zadanie ułatwiła sama kompozytorka, w oryginalny sposób budując swój alfabet:

 

AArabeska na harfę solo; Ajikan na flet i perkusję; Alfabet muzyczny na dwa fortepiany; Ave Maria na chór męski i orkiestrę

 

BBlue line na marimbę solo; Bagatelles na harfę; Bajka o słowiku na baryton i zespół instrumentalny

 

CCadenza na flet i perkusję; Concerto Grosso na 2 skrzypiec; Charlie’s Dream, koncert na saksofon

 

DDream Lands; Magic Spaces na skrzypce i orkiestrę perkusyjną; Drum of Orfeo na perkusję solo i orkiestrę

 

EEpigramy na chór żeński, flet, harfę, fortepian i perkusję; Elegia in memoriam św. Jan Paweł II

 

FFanfare for Peace na orkiestrę; Farewell Souvenir na fortepian

 

GGraffito na marimbę solo

 

HHymn to the Universe na chór mieszany i organy; Holocaust Memorial Cantata na głosy solowe, chór i orkiestrę

 

IImprovisations after J. R. na wibrafon solo; Inverted Mountain na orkiestrę; Improwizacja na orkiestrę

 

JJeu-Parti na wibrafon i harfę

 

KKoncert podwójny na wiolonczelę, fortepian i orkiestrę; Kochankowie z klasztoru Valldemosa, opera o Chopinie; Koncert na marimbę i orkiestrę; Koncert na flet, harfę i orkiestrę

 

LLumen na orkiestrę; Luna Stelle na 2 fortepiany i 2 perkusje; Liquid Light, pieśni na mezzosopran, fortepian i perkusję; Listy Polskie, kantata; Last Waltz in Vienna na 3 akordeony

 

MMagiczny Doremik, opera familijna; Mancala na dwoje skrzypiec; Madrigals „Canticum sonarum”; Mosaics na kwartet smyczkowy; Missa Solemnis ad honorem sanctis Ioannes Paulus II na 3 głosy solo, 2 chóry i orkiestrę

 

NLa Novella d’inverno na orkiestrę smyczkową

 

OOskar z Alvy, opera telewizyjna; Of Time and Space, koncert na perkusję i orkiestrę; Olympian Rings na soprano steel drum

 

PPianophonia na fortepian; Poetic Impressions na kwintet dęty z fortepianem; Pieśni Safony na flet i trio smyczkowe; Pan Marimba, opera dziecięca

 

RRozmowy z Aniołem, pieśni na sopran i fortepian; Red Rays na flet i fortepian

 

SSiderals; Spider Walks; Space Model na perkusję solo; Sonety do Orfeusza na mezzosopran i orkiestrę; Sen Eurydyki na dwie harfy; Se-Ta na 2 akordeony i 2 perkusje; Sinfonia Wratislavia; Songs of Despair and Loneliness; Street Music na 70 perkusistów

 

TThe Twittering Tree na ksylofon solo

 

UUn grand sommeil noir na głos, flet i harfę

 

VVoice of the Winds na 100 perkusistów; Vocalise na głos i wibrafon; 3 Visions de l’arc-en-ciel na zespół kameralny

 

WThe White Shadows na skrzypce i fortepian; Wariacje na flet solo

 

 

Przez cały miesiąc utwory Marty Ptaszyńskiej z katalogu PWM dostępne są w firmowej księgarni z 50% bonifikatą. Profil kompozytorki na stronie PWM został wzbogacony o wybrane zdjęcia z przeprowadzonej niedawno sesji fotograficznej. Dodatkowe atrakcje i ciekawostki o kompozytorce będą umieszczane na FB PWM.

 

A już dzisiaj informujemy o pierwszej niespodziance: serdecznie zapraszamy do Krakowa, gdzie 22 listopada odbędzie się prawykonanie najnowszego utworu Marty Ptaszyńskiej: Koncertu podwójnego na wiolonczelę i fortepian. Wkrótce podzielimy się szczegółami.

Do zobaczenia i usłyszenia!

 

 

© PWM / fot. Bartek Barczyk

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.