Aktualności
Prawykonania utworów Elżbiety Sikory i Pawła Mykietyna w rocznicę Porozumień Sierpniowych
2020-08-20
W tym roku mija 40 lat od podpisania porozumienia w Gdańsku i powstania „Solidarności”. Tę okazję upamiętnią prawykonania dwóch utworów carillonowych autorstwa najbardziej rozchwytywanych polskich kompozytorów współczesnych. 30 sierpnia, w przeddzień rocznicy, na gdańskich carillonach w Ratuszu Głównego Miasta i kościele św. Katarzyny zabrzmi STOP Pawła Mykietyna i Running North Elżbiety Sikory. To kolejne po Trzech wezwaniach Aleksandra Nowaka utwory na ten niepospolity instrument wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Początkowo carillony miały prostą budowę, którą z czasem coraz bardziej komplikowano, a ich brzmienie stopniowo nabierało pełni. Według źródeł, początki gdańskich carillonów sięgają połowy XVI w. Obecnie muzyka carillonowa w Polsce jest żywo kultywowana w Gdańsku, który posiada trzy instrumenty, m.in. na wieży Ratusza Głównego Miasta Gdańska, na którym prawykonany zostanie utwór STOP Pawła Mykietyna oraz na wieży kościoła św. Katarzyny, gdzie po raz pierwszy zabrzmi Running North Elżbiety Sikory. Oba utwory zostały napisane na zamówienie Miasta Gdańska i Muzeum Gdańska.
Tak o swoim utworze pisze Paweł Mykietyn: „Tytuł wyraża może naiwne, ale piękne marzenie o zwycięstwie dobra nad złem. Niech marzenie to wybrzmi na carillonie Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku – mieście, które zaznało zarówno wielkiego dobra, gdy tworzyła się »Solidarność«, jak i wielkiego zła, kiedy został zamordowany jego prezydent”.
„Uciec przed losem, przed samym sobą, przed dżumą, zarazą, wojną, zniewoleniem i wszelkim złem. Na północ. Tam, gdzie otwiera się morze, za którym niewiadome, wolność, kusząca tajemnica” – komentuje Running North Elżbieta Sikora. „Gdańsk, wiek XIV. W mieście panuje zaraza. Wielka ucieczka z miasta lub zamknięcie, kwarantanna. Gdańsk, wiek XXI. Z Chin przybył COVID-19. Nowa kwarantanna. Nie ma paniki, lecz pojawia się strach. Bałtyk kusi znikającym horyzontem. Trzeba tylko tam pobiec, zanurzyć stopy w łagodnych falach morza. Spocząć, czekając na kolejne burze”.
Oba utwory zostaną wykonane przez znakomitą carillonistkę Monikę Kaźmierczak, laureatkę międzynarodowych konkursów aktywnie koncertującą w Polsce i na świecie, propagatorkę muzyki carillonowej i organizatorkę m.in. Letnich Koncertów Carillonowych i Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. Wstęp na koncerty jest bezpłatny.
Program:
30.08.2020, godz. 12:00, Gdańsk, Ratusz Głównego Miasta, Paweł Mykietyn – STOP
30.08.2020, godz. 15:00, Gdańsk, Kościół św. Katarzyny, Elżbieta Sikora – Running North
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.