Aktualności
Krążek z rejestracją „Bildbeschreibung” Agaty Zubel trafia do dystrybucji
2020-10-28
W 2018 roku podczas Transart Festival we włoskim Bolzano odbyło się prawykonanie opery Bildbeschreibung Agaty Zubel, jednej z najważniejszych kompozytorek naszych czasów. Polska premiera utworu podczas „Warszawskiej Jesieni” z udziałem Agaty Zubel, Franka Wörnera i wybitnych muzyków Klangforum Wien została zarejestrowana, a teraz trafia do dystrybucji na krążku Blu-ray wydanym przez wytwórnię ANAKLASIS. Rejestrację uzupełnia poświęcony kompozytorce film dokumentalny Słowa jak dźwięki.
Heiner Müller, zainspirowany obrazem Emilii Kolewej, bułgarskiej studentki scenografii, napisał dramat złożony z jednego zdania zajmującego aż 8 stron, podzielonego wyłącznie przecinkami, średnikami i dwukropkami. Ten właśnie tekst stał się podstawą utworu Agaty Zubel, która tak komentowała Opis obrazu: „W dźwięku to przedsięwzięcie jest dla mnie inspirujące. Chcę się go podjąć. Cała ta zamrożona w czasie sytuacja dramatyczna, ta zatrzymana chwila, aż się prosi o dopełnienie jej nierealnego bytu muzyką. […] Zaplanowana droga przez zakomponowaną muzycznie przestrzeń to przejście przez obraz”.
Na wydanej przez ANAKLASIS płycie Blu-ray znalazł się także film dokumentalny w reżyserii Jana Sosińskiego poświęcony kompozytorce, zrealizowany we współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Telewizją Polską S.A. Dzięki zastosowaniu podwójnej narracji przedstawia Agatę Zubel z perspektywy twórczyni i odtwórczyni, ukazując rozwój obu tych aktywności u jednej osoby obdarzonej nieograniczoną kreatywnością, olbrzymimi możliwościami wokalnymi i magnetyczną osobowością.
Krążek dostępny jest w księgarni PWM i na pwm.com.pl, a także na empik.com, swiatksiazki.pl oraz w dobrych księgarniach muzycznych w Polsce.
To nie wszystkie październikowe wiadomości dotyczące Agaty Zubel! Między 28 a 31 października we francuskim Orleanie trwa XIV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny, w którego finale utworem obowiązkowym jest Chamber Piano Concerto na fortepian/y i zespół polskiej kompozytorki. Uczestnicy konkursu wystąpią ze znakomitymi muzykami Ensemble intercontemporain, których poprowadzi Simon Proust. Ogłoszenie półfinalistów oraz galę wręczenia nagród będzie można śledzić na kanałach YouTube i Facebook wydarzenia.
Kompozytorka opracowała również wersję utworu bez udziału zespołu, na dwa fortepiany i jednego pianistę. Zarówno Chamber Piano Concerto, jak i Piano Piano But Not Pianissimo zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Zachęcamy do poznania tych i innych publikacji z księgarni PWM!
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.