Aktualności
21. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Krakowie!
2024-06-10
Już po raz 21. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Tegoroczny kongres odbędzie się 22 listopada 2024 roku w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. W programie uwzględnione zostały warsztaty w sześciu głównych blokach tematycznych. Trzy panele dotyczyć będą gry na najpopularniejszych instrumentach: skrzypcach, fortepianie i wiolonczeli. Pojawią się również panele z zakresu gry na harfie, akordeonie oraz klarnecie.
Do poprowadzenia lekcji mistrzowskich zaproszono czołowych specjalistów – pedagogów
i artystów polskiej sceny muzycznej. Wśród ekspertów znaleźli się między innymi: Agata Szymczewska, Marta Mołodyńska-Wheeler, Michał Nagy, Radosław Bukała, Katarzyna Marczak oraz Michał Mazgaj.
DEM to nie tylko warsztaty instrumentalne. W ramach zajęć przeznaczonych dla wszystkich uczestników konferencji planowane są również wartościowe wykłady poruszające problematykę psychologii, pracy głosem oraz fizjologii muzyki. Z tej okazji zaproszono do współpracy:
• Joannę Łukasik, która jest pedagogiem, socjoterapeutą, tutorem, zawodową śpiewaczką-artystką pracującą w Instytucie Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Pedagogicznego
w Krakowie na stanowisku profesora;
• Marcina Wawruka, profesora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, dyrygenta, chórmistrza i aranżera;
• Michała Preinla, fizjoterapeutę, terapeutę manualnego, muzyka, założyciela FizjoMuz – pierwszego w Polsce gabinetu fizjoterapii specjalizującego się w profilaktyce przeciążeń zawodowych, terapii urazów i dysfunkcji narządu ruchu muzyków.
Podstawę wszystkich przygotowanych prelekcji stanowić będą starannie wyselekcjonowane materiały pedagogiczne, uwzględniające nowości wydawnicze z katalogu PWM. Przez cały Dzień Edukacji Muzycznej dostępne będzie stoisko handlowe, które umożliwi uczestnikom kongresu nabycie prezentowanych w trakcie warsztatów publikacji. Pozwala to na poszerzenie repertuaru publikacji pedagogicznych wykorzystywanych przez nauczycieli w procesie nauczania.
Dzień Edukacji Muzycznej od lat przyciąga setki zaangażowanych w swoją pracę pedagogów. Polskie Wydawnictwo Muzyczne oferując wachlarz specjalistycznych zajęć, stwarza możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych oraz tworzy przestrzeń sprzyjającą nawiązywaniu kontaktów i wymianie doświadczeń. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
Program DEM 2024 dostępny jest tutaj: www.dem.com.pl
Zapisy na wydarzenie będą otwarte od: 2.09.2024!
Zachęcamy także do dołączenia do wydarzenia na facebooku PWM: 21. Dzień Edukacji Muzycznej | Facebook
Organizatorzy: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie
Partnerzy: CEA, POLMIC, Ruch Muzyczny
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.