Aktualności
Lato prawykonań. Lipcowe premiery nowych utworów z katalogu PWM
2024-07-12
W lipcu polecamy szczególnej uwadze dwa wydarzenia poświęcone twórczości polskich kompozytorów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią kompozycje Marcela Chyrzyńskiego i Zygmunta Krauze – Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz 47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.
Marcel Chyrzyński, Ukiyo-e no. 6. Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową
W pierwszej kolejności zapraszamy do Krakowa, gdzie podczas Festiwalu Muzyki Polskiej zabrzmi Ukiyo-e no. 6. Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową. To kolejna perełka w cyklu kompozycji Marcela Chyrzyńskiego inspirowanych malarstwem i japońskim drzeworytem, zwanym ukiyo-e, co oznacza „obrazy przepływającego świata”. Utwór został skomponowany na zamówienie Sinfonietty Cracovii, która pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak wykona go po raz pierwszy podczas Koncertu jubileuszowego 30/20
Ukiyo-e No. 6 – Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową wchodzi w skład cyklu utworów zatytułowanych Ukiyo-e. To szósta z kolei kompozycja zainspirowana japońskimi drzeworytami ukiyo-e, czyli obrazami przemijającego świata. Warstwę pozamuzyczną, wspólną dla wszystkich Ukiyo-e kompozytor przybliża w następujący sposób: W cyklu tym, od strony emocjonalnej, nawiązuję do estetyki japońskiej, w której szczególne znaczenie ma przemijalność, nietrwałość, ulotność chwili. Przebrzmiewa w tym buddyjskie podejście do natury – "piękno kwiatów jest nam drogie‚ bo wiemy‚ że jesienią już ich nie będzie".
Prawykonanie odbędzie się 19 lipca w Radiu Kraków i uczci dwie rocznice: 30-lecie Sinfonietty Cracovii i 20-lecie Festiwalu Muzyki Polskiej. Tego wieczoru w programie wydarzenia zabrzmią także kompozycje Witolda Lutosławskiego i Krystyny Moszumańskiej-Nazar. Zachęcamy do zapoznania się z pełnym programem Festiwalu, pozwalającym odkryć różnorodność polskiej muzyki współczesnej.
Zygmunt Krauze, Trio smyczkowe
47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem dostarczy okazji do spotkania z twórczością Zygmunta Krauzego. W pierwszej kolejności z kompozytorem będzie można spotkać się 20 lipca w Galerii Orskiego, gdzie odbędzie się wieczór autorski poświęcony jego twórczości. Przy fortepianie zasiądzie sam kompozytor. Dwa dni później, w Galerii Hasiora po raz pierwszy zabrzmi, w wykonaniu Tansman Trio, jego najnowsze dzieło kameralne. O swoim utworze autor pisze następująco:
Trio smyczkowe mogłoby mieć podtytuł „trio podhalańskie”, ponieważ zawarte w nim są dwa cytaty muzyki ludowej z tego regionu w formie zarówno granej, jak i śpiewanej. Zespół trojga muzyków potraktowany został solistycznie. Każdy z nich wykonuje swoją partię niezależnie od pozostałych – dzięki temu muzyka może wybrzmieć bardziej emocjonalnie. W Triu smyczkowym kontynuowane są pomysły muzyczne, które występowały już w Koncercie fortepianowym nr. 3 oraz w utworze „Okruchy pamięci” na klawesyn.
Z programem festiwalu, który potrwa od 20 do 28 lipca można zapoznać się na stronie Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego. Podczas codziennych koncertów zabrzmią kompozycje z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego m.in. Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Grażyny Bacewicz, Ignacego Jana Paderewskiego, czy Mieczysława Karłowicza. Naszą uwagę zwrócimy również w stronę Zygmunta Mycielskiego, a to za sprawą spotkania z Beatą Bolesławską-Lewandowską, autorką książek o kompozytorze, edytorką korespondencji Zygmunta Mycielskiego i Andrzeja Panufnika oraz tomów pism Zygmunta Mycielskiego „Znaki zapytania". Spotkanie odbędzie się 23 lipca w Willi Oksza o godz. 16:30, poprowadzi je dr Daniel Cichy – Dyrektor-Redaktor Naczelny PWM.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.