Aktualności
Szymanowski na świecie. Recitale Petera Jablonskiego w Wielkiej Brytanii i Szwecji
2024-09-14
Naturalnym następstwem projektu Sounds of Poland, jego odsłony poświęconej muzyce Karola Szymanowskiego, są koncerty. W najbliższym czasie odbędą się one w Wielkiej Brytanii i w Szwecji. Muzyka fortepianowa jednego z największych polskich kompozytorów, w wykonaniu Petera Jablonskiego, zabrzmi 21 września w Londynie, a następnie 25 października w Karlskronie.
Szwedzki pianista występował, współpracował i nagrywał z czołowymi orkiestrami i dyrygentami, zajmując miejsce wśród najważniejszych pianistów swojego pokolenia. W ciągu ostatnich 30 lat występował na międzynarodowych scenach z ponad 150 orkiestrami, dał ponad 2000 koncertów i odbył 30 tras koncertowych po Japonii. Jest również światowym ambasadorem muzyki Karola Szymanowskiego.
Peter Jablonski zagra 21 września w londyńskiej Wigmore Hall - jednej z najsłynniejszych sal koncertowych na świecie, goszczącej kameralistów i wokalistów z całego świata. W programie koncertu, poza wybranymi utworami Szymanowskiego jak: mazurki, utwory z cykli Maski op. 34 i Metopy op. 29, zabrzmi także suita szkockiego wirtuoza fortepianu Ronalda Stevensona na temat Manru, jedynej opery Ignacego Jana Paderewskiego oraz II Sonata (1953) Grażyny Bacewicz. Utwory na fortepian i fortepian z orkiestrą polskiej kompozytorki Peter Jablonski nagrał w 2022 roku, zdobywając uznanie zagranicznych krytyków muzycznych.
Dzień przed koncertem, 20 września w siedzibie Ogniska Polskiego w Londynie odbędzie się projekcja filmów poświęconych twórczości Szymanowskiego z udziałem pianisty oraz spotkanie z nim, które poprowadzi Anastasia Belina.
W kolejnym miesiącu szansę na spotkanie zarówno z pianistą, jak i z muzyką Karola Szymanowskiego będzie miała publiczność Blekinge International Piano Festival. To coroczne święto muzyki fortepianowej, podczas którego światowej klasy pianiści występują w pięknej scenerii historycznego miasta Karlskrona. Koncert 25 października rozpocznie festiwal. W programie zabrzmią ponownie utwory Szymanowskiego i Stevensona, a także George Gershwina, Aarona Coplanda oraz szwedzkiej pianistki i kompozytorki Laury Valborg Aulin.
Wydarzenia w Wielkiej Brytanii organizowane są we współpracy z Instytutem Polskim w Londynie i Ogniskiem Polskim w Londynie. Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt jest współorganizowany przez IAM/culture.pl
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.