Aktualności
Olga Pasiecznik zaśpiewa podczas Festiwalu Conrada. Recital i spotkanie autorskie wokół książki „Bez makijażu”
2024-10-17
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Olga Pasiecznik, pochodząca z Ukrainy, ale mocno zakorzeniona w Polsce wybitna sopranistka i pedagog, ma na koncie ponad pięćdziesiąt partii operowych, które przyniosły jej uznanie krytyki i publiczności. Obdarzona ogromnym talentem, dzięki tytanicznej pracy i samozaparciu zbudowała międzynarodową karierę. Występuje na najważniejszych scenach europejskich i światowych, także w repertuarze oratoryjnym, symfonicznym i kameralnym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Festiwalem Conrada zapraszają na interdyscyplinarne spotkanie łączące słowo z muzyką – recital Olgi Pasiecznik i spotkanie autorskie, które odbędzie się 21 października 2024 r. o godzinie 19.30 w Studio koncertowym im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków. W pierwszej części spotkania artystka wystąpi w repertuarze obejmującym pieśni ukraińskie i polskie. Wśród nich znajdą się m.in. wybrane Pieśni Kurpiowskie Karola Szymanowskiego, o którym Pasiecznik wspomina: jego wkład do światowej skarbnicy muzycznej uczynił go wśród Polaków drugim po Chopinie. Przy fortepianie towarzyszyć jej będzie Aleksander Chodacki. Następnie śpiewaczka wraz z dziennikarką Agatą Kwiecińską poprzez rozmowę zabiorą publiczność w świat sztuki – od drugiej strony. Rozmowa potoczy się na kanwie wywiadu rzeki pt. Bez makijażu, który niedawno ukazał się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Tegorocznej edycji Festiwalu Conrada towarzyszy motyw przewodni „Autentyczność” – hasło niezwykle bliskie Oldze Pasiecznik. To artystka świadoma, która śpiewa z pasją, nienaganną techniką, i ogromnym zapleczem merytorycznym. Swoje role dobiera konsekwentnie, nie uciekając od tych wymagających, często mniej popularnych. Jak sama twierdzi, bez śpiewania Bacha, Mozarta, Händla, Debussy’ego, Poulenca czy Schuberta jej życie staje się puste i wypłukane. Stawia się w pozycji medium pomiędzy kompozytorem a słuchaczem, nazywając rolę śpiewaczki – służebną.
Uświadomiłam sobie, że nie muszę robić niczego wbrew sobie. Uważam, że robienie czegoś bez przekonania jest grzechem. Nawet jeśli to wynika z posłuszeństwa.
Fragment książki „Bez makijażu”
Wydarzenie odbywające się w ramach Festiwalu Conrada, współorganizowane jest przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Więcej na: conradfestival.pl
Książka dostępna tutaj: pwm.sklep.pl/bez-makijazu
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.