Aktualności
Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego
2024-11-04
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Michael Bates to nietuzinkowy artysta, który czerpie inspiracje z różnorodnych, często odległych stylistycznie źródeł. Swą karierę muzyczną rozpoczynał w zespołach hard- i punk-rockowych, później skierował się w stronę jazzu, muzyki klasycznej i improwizowanej. Po latach spędzonych na studiowaniu partytur i graniu muzyki orkiestrowej we wszelkich możliwych kontekstach, powołał formację Acrobat - dającą nieograniczone możliwości instrumentacyjne grupę kameralistów o zbliżonych do lidera korzeniach.
Lutosławski Quartet ma spore doświadczenie w projektach realizowanych z artystami różnych specjalizacji. Artyzm polskiego zespołu i muzyka ich tytularnego patrona zachwyciły Michaela Batesa, który zaprosił ich do współtworzenia materiału muzycznego, bazującego na kompozycjach Witolda Lutosławskiego. Powstałe w efekcie METAMORPHOSES zawierają w sobie energię nowości, zapał wynikający z nieprzewidywalności oraz puls działania. Brzmienie kwartetu nie stanowi „wypełniacza” solówek grupy Acrobat. Partie muzyków obu formacji splatają się ze sobą w najlepszy możliwy sposób, tworząc jedność, podobnie jak improwizacje stają się integralną częścią kompozycji Lutosławskiego.
Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet rozpoczną polskie tournée (14 listopada) w studio koncertowym Radia Kraków podczas kolejnego wydarzenia wpisanego w cykl „ANAKLASIS na fali. Wyostrz słuch na Radio Kraków”, organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne we współpracy z małopolską rozgłośnią radiową. Koncertu będzie można także posłuchać na żywo dzięki transmisji na antenie Radia Kraków, a także retransmisjom w Programie Drugim Polskiego Radia oraz w Radio Kraków Kultura. Następnego dnia (15 listopada) ich muzyka zabrzmi w Teatrze Starym w Lublinie. Ostatni przystanek to Sala Czerwona Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu i koncert (17 listopada) w ramach Jazztopad Festival – jednego z ważniejszych festiwali jazzowych w Polsce.
14.11.2024, Kraków, Studio Koncertowe Radia Kraków, ANAKLASIS na FALI
15.11.2024, Lublin, Teatr Stary w Lublinie
17.11.2024, Wrocław, Narodowe Forum Muzyki, Jazztopad Festival
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt jest dofinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.