PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Sounds of Poland: Muzyka polska w Japonii

2024-10-23

Polskie Wydawnictwo Muzyczne od kilku lat konsekwentnie podejmuje inicjatywy i realizuje kolejne odsłony projektu „Sounds of Poland”, którego celem jest promocja muzyki polskiej za granicą. W październiku w trzech miastach Kraju Kwitnącej Wiśni: Tokio, Kioto i Himeji zaprezentowaliśmy japońskiej publiczności arcydzieła muzyki polskiej XX wieku, skomponowane przez Karola Szymanowskiego, Grażynę Bacewicz, Henryka Wieniawskiego i Józefa Elsnera.

 

Sylwetki polskich kompozytorów i ich twórczość przybliżyliśmy, łącząc różne formy aktywności: od koncertów po wykłady, lekcje mistrzowskie i spotkania promujące publikacje Oficyny w przekładzie na język japoński. Przez trzy dni (20-22 października) w Japonii odbyły się koncerty z udziałem znakomitego duetu: Agata Szymczewska (skrzypce) i Wojciech Szymczewski (fortepian), lekcje mistrzowskie wykorzystujące polską literaturę skrzypcową oraz spotkanie promujące publikację Danuty Gwizdalanki.

Z muzyką polską dotarliśmy do Himeji, gdzie rodzeństwo Szymczewskich wystąpiło w ramach szóstej edycji Festiwalu Polskiego „Poland Festa” (20 października, Himeji City Culture Convention Center ARCREA, prefektura Hyogo). Głównymi organizatorami wydarzenia byli: Honorowy Konsul Generalny RP w Kobe Masahiko Suruga oraz prezydent Japońsko-Polskiego Stowarzyszenia Wymiany Kulturowej – były ambasador Japonii w Polsce – Makoto Yamanaka.

 



Następnie 21 października odwiedziliśmy Kioto, gdzie spotkanie wokół publikacji „100 lat z dziejów muzyki polskiej” Danuty Gwizdalanki w przekładzie na język angielski i japoński stało się pretekstem do podjęcia dyskusji o historii naszej rodzimej twórczości. Dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy przybliżył idee projektu „100 na 100”, a współautorzy przekładu: profesor Taichi Shiraki oraz Maki Shirakawa zaprezentowali wykłady związane z tematyką książki i pracą nad jej tłumaczeniem. W spotkaniu, które odbyło się na Państwowym Uniwersytecie Sztuk Pięknych, uczestniczyła Dyrektor Instytut Polskiego w Tokio – Urszula Osmycka oraz prof. Akiko Kasuya – tłumaczka i organizatorka spotkania. Studenci Uniwersytetu mieli również okazję by uczestniczyć w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez Agatę Szymczewską oraz w koncercie, podczas którego w wykonaniu duetu Szymczewskich zabrzmiały najsłynniejsze utwory literatury skrzypcowej m.in. Polonez D-dur op.4 i Legenda op. 17 Henryka Wieniawskiego, Melodia op. 16 Ignacego Jana Paderewskiego, Oberek Grażyny Bacewicz, czy Kołysanka op. 52 Karola Szymanowskiego.

Podróż zakończyliśmy koncertem i lekcjami mistrzowskimi 22 października w Tokio na Senzoku Gakuen College of Music. Utwory wykonywane podczas koncertów pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nasza Oficyna  przygotowała również, i udostępniła, studentom i pedagogom, biorącym udział w projekcie, specjalny zestaw materiałów wykonawczych, zawierający miniatury skrzypcowe Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Henryka Wieniawskiego.

Partnerem projektu był Instytut Polski w Tokio. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.