Aktualności
ANAKLASIS na fali. Podsumowanie pierwszej odsłony cyklu
2024-12-17
7 koncertów, 7 transmisji & 7 rejestracji w warstwie dźwięku i obrazu, międzynarodowe grono artystów, setki odbiorców na żywo – zakończyliśmy z sukcesem projekt ANAKLASIS na fali 2024. Oto krótkie podsumowanie pierwszej odsłony naszego cyklu uświetniającego 5. rok działalności marki płytowej PWM.
W programie wszystkich koncertów wpisanych w cykl zabrzmiał materiał muzyczny zarejestrowany na płytach sygnowanych marką ANAKLASIS w ramach serii REVISIONS. Ta ciesząca się popularnością pomarańczowa linia wydawnicza zestawia twórczość kompozytorów i artystów wywodzących się z pozornie odległych muzycznie światów – elektroniki, muzyki improwizowanej, jazzu czy muzyki klasycznej. Dialog ten dał początek nowemu, cyklicznemu wydarzeniu, które co dwa tygodnie, od 12 września do 12 grudnia, w różnorodnych odsłonach wypełniało przestrzeń sceniczną i antenową Radia Kraków.
12 września 2024 – LEGEND – Adam Bałdych Quintet i Agata Szymczewska
26 września 2024 – E-ŚPIEWNIK – Agata Zubel, Cezary Duchnowski, Andrzej Bauer
Gdzie było i będzie nas słychać?
Dzięki zlokalizowaniu naszego cyklu koncertowego w Studiu S5 im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków wszystkie wydarzenia mogły być transmitowane na żywo na antenach goszczącej nas rozgłośni, a także nagrywane dla celów publikacji oraz retransmisji w Radiu Kraków Kultura oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Jeśli jednak nie mieliście okazji wysłuchać emisji zachęcamy do subskrybowania kanału Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w serwisie Youtube, gdzie w przyszłym roku udostępnione zostaną nagrania audio-video wszystkich koncertów ANAKLASIS na fali.
24 października 2024 – SZYMANOWSKI | X-RAY – Adam Pierończyk, Dominik Wania, Szymon Mika
28 listopada 2024 – IMPRESSIONS ON PADEREWSKI – Krzysztof Herdzin
Jakie są perspektywy na przyszłość?
Koncerty ANAKLASIS na fali spotkały się z bardzo pozytywnym przyjęciem zarówno ze strony słuchaczy, jak i wykonawców. Cały cykl mógł zostać zrealizowany m.in. dzięki owocnej współpracy z Radiem Kraków, a także dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Kraków.
Nie zwalniamy tempa i jesteśmy zdeterminowani aby przygotować grunt pod kolejne koncerty z cyklu ANAKLASIS na fali w 2025 roku, poszerzając repertuar o materiał pochodzący z innych serii naszego katalogu wydawniczego. Wszystkie albumy wydane nakładem ANAKLASIS dostępne są w sprzedaży tradycyjnej w księgarni PWM, w najlepszych salonach i sklepach muzycznych oraz w popularnych serwisach streamingowych. Śledźcie nasze profile w mediach społecznościowych oraz stronę internetową, aby być na bieżąco!
Do zobaczenia i usłyszenia w przyszłym roku!
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Autorem wszystkich zdjęć jest Michał Ramus
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.