PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

ANAKLASIS na fali. Podsumowanie pierwszej odsłony cyklu

2024-12-17

7 koncertów, 7 transmisji & 7 rejestracji w warstwie dźwięku i obrazu, międzynarodowe grono artystów, setki odbiorców na żywo – zakończyliśmy z sukcesem projekt ANAKLASIS na fali 2024. Oto krótkie podsumowanie pierwszej odsłony naszego cyklu uświetniającego 5. rok działalności marki płytowej PWM.

 

 

 

W programie wszystkich koncertów wpisanych w cykl zabrzmiał materiał muzyczny zarejestrowany na płytach sygnowanych marką ANAKLASIS w ramach serii REVISIONS. Ta ciesząca się popularnością pomarańczowa linia wydawnicza zestawia twórczość kompozytorów i artystów wywodzących się z pozornie odległych muzycznie światów – elektroniki, muzyki improwizowanej, jazzu czy muzyki klasycznej. Dialog ten dał początek nowemu, cyklicznemu wydarzeniu, które co dwa tygodnie, od 12 września do 12 grudnia, w różnorodnych odsłonach wypełniało przestrzeń sceniczną i antenową Radia Kraków. 

 

 

12 września 2024 – LEGEND – Adam Bałdych Quintet i Agata Szymczewska


26 września 2024 – E-ŚPIEWNIK – Agata Zubel, Cezary Duchnowski, Andrzej Bauer


10 października 2024 – INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI – Kuba Stankiewicz, Grażyna Auguścik, Jakub Olejnik, Przemysław Jarosz, premiera LP

 

Gdzie było i będzie nas słychać?

Dzięki zlokalizowaniu naszego cyklu koncertowego w Studiu S5 im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków wszystkie wydarzenia mogły być transmitowane na żywo na antenach goszczącej nas rozgłośni, a także nagrywane dla celów publikacji oraz retransmisji w Radiu Kraków Kultura oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Jeśli jednak nie mieliście okazji wysłuchać emisji zachęcamy do subskrybowania kanału Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w serwisie Youtube, gdzie w przyszłym roku udostępnione zostaną nagrania audio-video wszystkich koncertów ANAKLASIS na fali. 

 

24 października 2024 – SZYMANOWSKI | X-RAY – Adam Pierończyk, Dominik Wania, Szymon Mika

 

14 listopada 2024 – METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI – Michael Bates' Acrobat & Lutosławski Quartet

 

28 listopada 2024 – IMPRESSIONS ON PADEREWSKI – Krzysztof Herdzin

 

 

Jakie są perspektywy na przyszłość?

Koncerty ANAKLASIS na fali spotkały się z bardzo pozytywnym przyjęciem zarówno ze strony słuchaczy, jak i wykonawców. Cały cykl mógł zostać zrealizowany m.in. dzięki owocnej współpracy z Radiem Kraków, a także dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Kraków.
Nie zwalniamy tempa i jesteśmy zdeterminowani aby przygotować grunt pod kolejne koncerty z cyklu ANAKLASIS na fali w 2025 roku, poszerzając repertuar o materiał pochodzący z innych serii naszego katalogu wydawniczego. Wszystkie albumy wydane nakładem ANAKLASIS dostępne są w sprzedaży tradycyjnej w księgarni PWM, w najlepszych salonach i sklepach muzycznych oraz w popularnych serwisach streamingowych. Śledźcie nasze profile w mediach społecznościowych oraz stronę internetową, aby być na bieżąco!


Do zobaczenia i usłyszenia w przyszłym roku!

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION

www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis

 

12 grudnia 2024 – LAETA MUNDUS – Adam Bałdych, Michał Górczyński, Agnieszka Budzińska-Bennett & Ensemble Peregrina, premiera albumu

Autorem wszystkich zdjęć jest Michał Ramus

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.