Aktualności
KOMPOZYTOR MIESIĄCA: MACIEJ ZIELIŃSKI i jego #BiurkoKompozytora
2025-03-20
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Jak przyznaje, w większości przypadków komponowanie jest dla niego stosunkowo prostym zajęciem.
Maciej Zieliński: Zwykle komponuję przez większość doby, ale po 12:00. Nie zaczynam komponować bez pomysłu na utwór. Zapisuję go partiami, nie czekam, aż zrodzi się w całości w mojej głowie. Zwykle rytualnie nadaję mu tytuł i mam zasadę, by pod tym tytułem w partyturze wpisać skład instrumentalny. Dzieło kameralne zwykle komponuję 1-6 miesięcy, utwór orkiestrowy 3-12 miesięcy, muzykę filmową 2-12 tygodni.
fot. Bartek Barczyk / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Maciej Zieliński: Zdarza się, że komponuję w szczególnych dla mnie miejscach… najczęściej jednak w moim studio, w którym znajdują się instrumenty, głośniki, sprzęt studyjny, a także kable… Komponuję przy biurku, komputerze i instrumencie. Współpracuję także z kopistą, który po otrzymaniu ode mnie partytury – do jej zapisu używam komputera, ołówka, sporadycznie flamastra – przygotowuje głosy.
PWM: Który etap komponowania jest największym wyzwaniem?
Maciej Zieliński: Największym wyzwaniem jest przygotowanie utworu na określony termin. Ulubionym momentem jest zakończenie prac z sukcesem, a najtrudniejszym – start prac. Przed samym prawykonaniem współpracuję z wykonawcami podczas prób, a po nim – czuję bezgraniczną radość!
PWM: Jakie znaczenie dla kompozytora ma współpraca z Wydawcą?
Maciej Zieliński: Dzięki wydawcy utwory mogą być szeroko promowane i wykonywane. Wydawca może też stymulować zamawianie nowych utworów kompozytora przez instytucje muzyczne i festiwale. Wydawca, który to wszystko robi jest nieocenionym wsparciem dla kompozytora.
***
W marcu #wyostrzsłuch na muzyczny portret Macieja Zielińskiego wydany przez ANAKLASIS. Album ARCHIPELAG (ANA 004) dostępny jest w marcu w księgarni PWM w promocyjnej cenie. Partytury utworów Macieja Zielińskiego wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne znajdują się również na stronie nkoda.com.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.