Aktualności
VI Wiosna Młodych Kameralistów
2008-02-14
W ramach VI Wiosny Młodych Kameralistów dnia 7 marca, o godzinie 15.00, w auli AM "Florianka" w Krakowie odbędzie się spotkanie metodyczne na podstawie wydanej przez PWM publikacji "Ładnie gram na skrzypcach" Ewy Iwan.VI Wiosna Młodych Kameralistów
4 marca - wtorek
18.00 - "Koncert Wiosenny" - recital fortepianowy w wykonaniu Gajusza Kęski. W programie utwory: F. Chopina, F. Lista, C. Debussyego
5 marca - środa
9.00, 10.30, 12.00 - koncerty dla przedszkoli
Bajka o instrumentach w wykonaniu uczniów OSM I st. w Krakowie
6 marca - czwartek
9.00, 11.00 - koncerty dla przedszkoli / Concerts for the kindergartens
Bajka o instrumentach w wykonaniu uczniów OSM I st. w Krakowie
14.00 - rozpoczęcie Konkursu Dziecięcych Zespołów Kameralnych
14.15 - 17.15 - przesłuchania I etap - zespoły grupy starszej
18.00 - UROCZYSTA INAUGURACJA - KONCERT MISTRZÓW
Arkadiusz Babiński - fagot, Mariola Cieniawa - fortepian, Dorota Imiełowska - wiolonczela, Anna Polony - słowo, Wiesław Suruło - flet, Paweł Wójtowicz - skrzypce oraz zespół Cracovie Ensemble w składzie: Anna Wójtowicz - skrzypce, Piotr Augustyn - altówka, Krzysztof Wójtowicz - wiolonczela, Marek Lewandowski - kontrabas. W programie utwory Astora Piazzolli.
Transmisja LIVE Radio ART www.radioart.pl
7 marca - piatek
10.00 - 13.15 - przesłuchania I etap - zespoły grupy starszej
15.00 - Spotkanie metodyczne - Spotkanie z Ewą Iwan i prezentacja jej utworów ze zbioru "Ładnie gram na skrzypcach" oraz prezentacja duetów fortepianowy ze zbioru "Dźwięki muzyki" autorstwa Richarda Rodgersa w wykonaniu uczniów OSM I st. w Krakowie
18.00 - Koncert amerykański - Variations Choral Ensemble (USA)
8 marca - sobota
10.00 - 13.15 - przesłuchania - zespoły grupy młodszej
14.30 - 17.30 - przesłuchania zespołów grupy starszej - II etap
18.00 - "Koncert przyjaźni" - Koncert chóru z Instytutu Nauczania im. "I. Nievo" (Włochy) i chóru z OSM I ST. im. I. J. Paderewskiego w Krakowie
w przerwie losowanie loterii rowerowej
9 marca - niedziela
11.00 - Zakończenie Wiosny Młodych Kameralistów
ogłoszenie wyników Konkursu Dziecięcych Zespołów Kameralnych
wręczenie nagród
koncert laureatów
Transmisja LIVE Radio ART www.radioart.pl
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.